Ochrana soukromí a kybernetická bezpečnost jsou stále důležitějšími tématy nejen pro české podnikatele. A zároveň často velmi podceňovanými. Na obzoru je přitom řada dalších změn a novinek, které mohou zasáhnout třeba do fanouškovských stránek na Facebooku anebo práce se soubory cookies.

Strašák GDPR

Od konce května platí i v Česku nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů. Přehled o tom, co přesně obnáší, ale nemá podle posledních průzkumů pětina českých firem. Jasno o "české úpravě GDPR" přitom ještě nemají ani poslanci. "Česká republika prozatím jako jediný členský stát EU nepřijala zákon, kterým by GDPR usadila do zdejšího právního řádu," říká Jakub Morávek z advokátní kanceláře Felix a spol. Nový zákon o zpracování osobních údajů leží ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně a projednávat se bude až koncem září.

"Návrh českého zákona v současném znění počítá s určitými odchylkami oproti jednotné evropské úpravě. Se zpracováním osobních údajů by například mohli dávat souhlas již patnáctiletí, přičemž obecným nařízením je tato hranice stanovena na 16 let," popisuje advokátka Jana Hladká Zilvarová z kanceláře Z/C/H Legal.

Drobných změn se zřejmě dočká i nakládání s údaji týkajícími se například rasy, etnického původu, politických názorů či náboženství. "Ty bude možno zpracovávat nově též v případě, bude-li to přiměřeným způsobem sloužit pro novinářské účely nebo pro účely akademického, uměleckého nebo literárního projevu," dodává Hladká.