Šéf Českých drah Pavel Krtek nezažívá lehké období. Firmě přibývá cestujících a rostou tržby, ministerstvo dopravy se přitom chystá současný management drah odvolat. Ministru Danu Ťokovi došla trpělivost s přístupem podniku k chystané liberalizaci dotované železniční dopravy v Česku. Národního dopravce kritizuje, protože se podle něj snaží zachovat si dominantní postavení na trhu. O osudu generálního ředitele a předsedy představenstva Českých drah Krtka by měla příští týden rozhodnout dozorčí rada státní akciové společnosti.

Už víte, jestli budete v rámci ohlášených změn managementu ČD odvolán i vy jako generální ředitel a předseda představenstva?

My jsme obchodní akciová společnost a interní věci nemůžeme komentovat. Máme veřejně obchodovatelné dluhopisy za 20 miliard korun registrované v Lucemburku, další privátně umístěné dluhopisy za 10 miliard v Německu. Tyto záležitosti patří na valnou hromadu a dozorčí radu a já je nemohu v médiích ventilovat.

To už se ale děje. Naposledy minulý týden mluvil v tisku o plánovaných změnách ve vedení nový předseda dozorčí rady ČD Petr Moos.

Z hlediska akciové společnosti je to nešťastné. Personální změny v managementu mně nepřísluší komentovat. Kvůli veřejně obchodovatelným dluhopisům podepsali všichni členové představenstva i dozorčí rady povinnost mlčenlivosti. Existuje riziko, že jejím porušením lze ovlivnit cenu těchto dluhopisů. Stejně tak nemůžeme komentovat vztah s ratingovou agenturou Moody's nebo s našimi věřiteli. Všechno je to citlivé.

Už se prohlášení ministra dopravy Ťoka nebo předsedy dozorčí rady Moose nějak v ceně dluhopisů projevila? Zajímá se agentura Moody's o situaci ve vedení drah?

V agentuře Moody's nás má na starosti jejich italská a francouzská pobočka a pro nás je výhoda, že tam měli celý srpen dovolenou. Ještě předtím nám poslední týden v červenci poslali dva nebo tři dotazy týkající se mandátu managementu a jeho budoucnosti a na ně musíme odpovědět. Očekávám, že diskuse s Moody's začne v druhém zářijovém týdnu, protože podle jejich dotazů to nevypadá, že by se smířili s tím, že odpověď nedostanou.

Když mi někdo řekne, že hájím dominantní postavení Českých drah na trhu, je to pro mě pochvala.

Na co se vás agentura ptá?

Jde o to, že já a místopředseda představenstva máme pětiletý mandát do října 2019. Do konce roku musíme vyřešit refinancování osmi miliard korun dluhu. Kdyby se otázka nástupnictví managementu otevřela v dubnu 2019, poté co vyřešíme refinancování, bylo by to legitimní a lze to vysvětlit i Moody's a věřitelům. Nástupnictvím se před koncem pětiletých mandátů managementu zabývá každá akciová společnost. Nešťastné je, když se to otevře o půl roku dříve.

Ministerstvo dopravy jako vykonavatel vlastnických práv k Českým drahám tvrdí, že se mu nelíbí váš přístup k liberalizaci železniční dopravy. Ministr konkrétně mluvil o napadání soutěží na některé linky, na nichž uspěla konkurence.

Ministerstvo dopravy je v těžké situaci. Má hlavní slovo coby akcionář, zároveň je s pěti miliardami ročně na dálkovou dopravu významným zákazníkem drah, a navíc zajišťuje legislativní rámec včetně liberalizace a otevírání trhu. My jsme jeden z týmů na hřišti, ale pravidla hry neurčujeme. Když mi někdo řekne, že hájím dominantní postavení ČD na trhu, je to pro mě pochvala.

jarvis_5b8fbbf4498e5af9cdb97d88.jpeg
„Věřitelé chtějí vidět tvář toho, komu půjčují,“ říká Pavel Krtek o jednáních s investory do dluhopisů Českých drah.
Foto: Pepa Dvořáček

Takže vyhovět ministerstvu a například nenapadat soutěže pro vás nepřipadá v úvahu?

My se musíme bránit obchodně i procesně. Kdybychom to nedělali, kritizovali by nás akcionáři, věřitelé i zaměstnanci. Já jsem se čtyři roky pohyboval v byznysu s cementem a devět let v petrochemii a princip je stejný. To je, jako kdyby se někdo ptal, proč do vlastních čerpacích stanic nedodáváte pohonné hmoty jiného výrobce.

Nyní se vedou jednání s kraji o smlouvách na regionální dopravu po roce 2019. Jak to pro České dráhy vypadá?

Obchodním modelem po roce 2019, kdy začnou platit nové smlouvy o regionální dopravě v krajích, se intenzivně zabýváme. Není to jen 14 smluv s kraji, těch kontraktů je kolem 40. Teď jsme v kritické fázi, kdy se účastníme diskusí, výběrových řízení i přímého zadávání. Pro náš podnikatelský plán na rok 2019 musíme vědět, co se nám podaří obhájit a jak tento segment restrukturalizujeme. Aktuálně je to tak, že asi třetinu výkonů po roce 2019 už máme zajištěnou.

Některé kraje se ale chystají tyto smlouvy přidělit vaší konkurenci…

Média vždy zdůrazňují, když přijdeme o nějakou linku, ale pro nás je to i příležitost změnit nevýhodné smlouvy. My jsme akciová obchodní společnost a jde nám o ziskovost. Smyslem restrukturalizace v regionální dopravě je vylepšit ji, nejde jen o výkony. To, co se děje, ale oslabuje náš mandát. Když teď jednáme s krajskými reprezentacemi, často slyšíme: Vy už tady za pár měsíců nebudete.

Kvůli krajům si ale chcete pořídit nové vozy a vlaky zhruba za 15 miliard korun.

Kraje chtějí nové vlaky. Já bych je taky chtěl, kdybych zastupoval kraj. Abychom jim vyhověli, připravujeme velké soutěže na nové elektrické a dieselové regionální soupravy. Soutěžíme rámcové smlouvy, které využijeme podle toho, jaké smlouvy se nám od krajů podaří získat. Nemůžeme něco nakupovat, aniž bychom pro to měli využití.

Některé země evropskou legislativu, která vyžaduje otevření trhu dotované dopravy konkurenci, zavedly předčasně. To se stalo například v Británii a Švédsku, které dnes mají zcela fragmentovaný trh s desítkami dopravců.

Na tuto zakázku si kvůli krátkým dodacím lhůtám stěžuje firma Alstom. Společnosti Bombardier zase vadí, že rámcová smlouva neobsahuje minimální objednávku, a nelíbí se jí ani některé parametry požadovaných vozů a jednotek. Co s tím budete dělat?

Je to citlivá věc, která může ovlivnit naši reputaci, a my se chceme chovat standardně. Interně to řešíme, ale nechceme říkat, co uděláme. Myslíme si ale, že jsme zakázky vypsali podle pravidel.

Parametry soutěže tedy měnit nebudete?

To interně řešíme na představenstvu. My potřebujeme ty vozy vysoutěžit, abychom je mohli nabídnout krajům. Stížnosti od renomovaných firem ale nemůžeme brát na lehkou váhu a teď se zabýváme tím, co s tím provedeme. Jestli si za těmi parametry a procesem stojíme, nebo ne. Zároveň nás tlačí čas, každý měsíc se počítá.

Jak si stojíte v dálkové dopravě, kterou dotuje ministerstvo dopravy?

Tam je to trošku snazší, protože linek je méně a objednavatel je jen jeden. Ale ani v komerčním segmentu osobní dopravy do zahraničí nám současné spekulace při vyjednávání s Deutsche Bahn, rakouskými ÖBB a dalšími partnery nepomáhají.