Nastoupíte do letadla a posadíte se k okénku. Z něj sledujete vzlet stroje, vzdalující se krajinu a mraky, kterými prolétáváte. Ve skutečnosti se ale nedíváte ven, sedíte u oválné obrazovky, která se okénku podobá, a sledujete kvalitní videozáběry z venkovního prostoru. Ještě tísnivěji než chybějící okna může na cestující působit, že v kokpitu letadla nikdo nesedí. Namísto tradičních dvou pilotů řídí letoun pouze jeden a ten si zrovna odskočil na toaletu. Tak by se mohla za pár let proměnit letecká doprava. Aerolinky a výrobci letadel chystají především inovace, které sníží náklady nebo budou znamenat pohodlnější let pro cestující.

Plavba mezi mraky

Letadla s virtuálními okny představily nedávno aerolinky Emirates. Novinka se zatím testuje v několika letounech Boeing 777 u vybraných sedadel první třídy. Díky tomu se i pasažéři sedící v luxusních uzavřených kabinách uprostřed stroje mohou kochat výhledem z okna. Cestující na obrazovkách sledují v reálném čase záběry z optických kamer umístěných na vnější straně letadla. "Zákazník si bude moci vybrat, zda se chce dívat nalevo, nebo napravo," pochvaluje si ředitel aerolinek Tim Clark ve zprávě agentury AP.

Pokud se novinka osvědčí, nemusela by jen zvyšovat komfort cestujících sedících uprostřed letadla. Aerolinky Emirates zvažují postupné odstranění všech oken. Trup letadla by se tak zpevnil a odlehčil, což by znamenalo úspory paliva a levnější provoz. Je však otázka, jak budou novinku vnímat cestující. Experti varují, že citlivější jedince, zvlášť ty se sklonem ke klaustrofobii, může let v uzavřeném prostoru bez oken stresovat.

Letecká společnost Qantas chce vedle spacích kabin dát pasažérům k dispozici i malou tělocvičnu.

Na vývoji letadla bez oken pracuje i britské výzkumné centrum CPI. Podle jeho návrhu by se záběry z venkovního prostředí promítaly na displeje z ohebného plastu, které by pokrývaly téměř celý vnitřní prostor letadla. Cestující by si tak mohli užít "plavbu" mezi virtuálními mraky. O příjemné zážitky pasažérů jde ale i v tomto případě až na druhém místě. Také vývojáři z CPI se především snaží snižovat hmotnost letadla, a tudíž zlevnit lety.

Přistání bez pilota

Úspory v podobě platu druhého pilota má přinést další z chystaných novinek. Dnes musí letadlo přepravující cestující řídit z kokpitu alespoň dva lidé, za pár let bude možná stačit jeden.