Každým dnem projede po českých cestách více než 50 tisíc kamionů. Ministerstvo dopravy proto s pomocí dotací plánuje více podpořit železniční a vodní dopravu, která je ekologičtější a nezůstávají po ní "děravé" dálnice. Nedávno se vláda Andreje Babiše (ANO) ve svém programovém prohlášení zavázala zmírnit na nich situaci.

Od poloviny září začne ministerstvo přijímat žádosti o dotace na výstavbu a modernizaci překladišť. Jedná se o místa, kde se přemisťují kontejnery s nákladem z kamionů na vlaky a lodě a naopak. Stát chce tímto způsobem podpořit takzvanou kombinovanou dopravu, kdy je náklad převážen co nejefektivněji za využití více dopravních prostředků. Podle prohlášení vlády je cílem "vytvořit překladiště kontejnerů, které zajistí, aby po silnici probíhal pouze počáteční svoz a závěrečný rozvoz nákladní dopravy".

Žadatelům o účast na změnách plánuje ministerstvo dopravy rozdat celkem 800 milionů korun. Hledá i další způsoby, jak motivovat dopravce, aby co nejvíc omezili dopravu po silnicích. "Už dnes pro ně existuje například možnost snížení silniční daně v závislosti na patřičném nasazení vozidla při svozu a rozvozu z překladišť. Rovněž pro ně neplatí víkendové omezení provozu na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. tříd," popisuje mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

30

procent silniční nákladní dopravy chce EU do roku 2030 převést na železniční a lodní cesty. Týká se to i Česka.

Také železniční dopravci mohou snížit náklady, pokud se do kombinované dopravy zapojí. Stát jim za to sníží zhruba o 50 procent poplatek za použití železniční dopravní cesty.

Kamionová doprava se v Česku stává stále větším tématem. Kvůli rostoucímu množství těžkých nákladních vozů stát vybírá rok od roku více na mýtném − loni to bylo poprvé přes 10 miliard korun. S nárůstem počtu kamionů se však pojí i řada komplikací. V některých lokalitách, především na okrajích měst, která nemají dokončené silniční okruhy, se zhoršuje kvalita ovzduší. Například na pražském Spořilově to už dříve prokázala studie Ústavu experimentální medicíny AV ČR, podle níž koncentrace prachových částic překračuje povolené limity.

Důvodem, proč stát plánuje více podporovat železniční dopravu, jsou mimo jiné požadavky Evropské unie. Ta pro členské státy před časem stanovila cíl převést do roku 2030 třicet procent současné silniční nákladní dopravy na vzdálenost delší než 300 kilometrů na železnici či vodu. Do roku 2050 má jít dokonce o 50 procent. Slibuje si od toho snížení energetické náročnosti nákladní dopravy, a tudíž i nižší emise.

Unijními plány se musí řídit i Česko. Podle ministerstva zájem o kombinovanou dopravu a výstavbu překladišť roste. Dopravci si však stěžují na nedostatečnou kapacitu železnice. Počet nákladních vlaků za současných podmínek často nejde zvyšovat. Právě do kapacity železničních tratí chce proto stát také investovat.