Blíží se volby. To bude v Česku nyní poměrně časté konstatování, protože po letošních místních a senátních budou hned na jaře následovat evropské, další rok krajské a senátní a tak dál každý rok až do roku 2026, pokud mezitím nebudou nějaké volby mimořádné. Stejně jako se volby a kampaň s nimi spojená stanou pevnou součástí našeho veřejného života, to samé lze říci i o dezinformacích šířených prostřednictvím sociálních sítí ve snaze ovlivnit rozhodnutí voličů.

Bez ohledu na to, jak dopadne vyšetřování ruského vlivu na americké prezidentské volby v roce 2016, je třeba se připravit na to, že volby jsou ve zvýšené míře příležitostí pro kohokoliv manipulovat veřejným míněním. Z posledních dnů známe tři případy související s aktuální politickou situací.

Švédská vládní obranná kybernetická agentura varovala, že zaznamenala před parlamentními volbami, které se konají příští týden, zvýšený počet botů − automatických účtů − a jejich intenzivnější aktivitu na so­ciální síti Twitter. Mezi červencem a srpnem letošního roku se počet těchto virtuálních robotů diskutujících o švédské politice zdvojnásobil. Podle výzkumu agentury je u nich o 40 procent větší pravděpodobnost, že podporují Švédské demokraty, populistickou nacionalistickou formaci, aktuálně vedoucí v průzkumech, než u skutečných twitterových účtů živých lidí.

Švédové se přitom na virtuální politický boj a pokusy o ovlivnění politiky dlouho a pečlivě připravovali. Na sedm tisíc státních zaměstnanců dostalo zvláštní školení proti manipulaci informacemi, návod, jak odhalit dezinformace, dostali školáci i domácnosti.

Studie vědců působících na univerzitě ve Warwicku zase odhalila jinou souvislost mezi politickými názory a aktivitou na sociálních sítích. Srovnávali místa zvýšeného útoku na uprchlíky v Německu se sociálně ekonomickými daty a došli k překvapivému zjištění: na místech, kde byla na hlavu vyšší aktivita na sociální síti Facebook, než je celoněmecký průměr, vzrostl počet útoků na uprchlíky o padesát procent.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Co z toho vyplývá pro nás.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru