Endress+Hauser je dnes jedním z největších rodinných podniků na světě v oblasti automatizace průmyslových procesů. Švýcarská skupina vyrábí hlavně přístroje měřící průtok, teplotu či tlak kapalin, ale třeba i analyzující kvalitu vody. Do roku 2013 byla řízena nejstarším synem zakladatele Georga Endresse, Klausem. Poté ho na pozici generálního ředitele (CEO) nahradil Matthias Altendorf, poprvé v historii firmy člověk mimo rodinu. V Česku firma vyrábí v Rožnově pod Radhoštěm součástky do požárních hlásičů. "Dodáváme odtud do celého světa," říká Altendorf v rozhovoru pro HN.

HN: Šéfujete i některým synům zakladatele Georga Endresse, jak to funguje?

Rodina Endressových má stanovený kodex, který říká, kdo se může stát CEO. Musíte mít určité zkušenosti a vzdělání. Rodinní příslušníci se musí neustále srovnávat s vnějším světem. Ale prezidentem dozorčí rády je stále zakladatelův nejstarší syn − Klaus Endress.

HN: Je vaší největší výhodou, že jste si prošel celým podnikem odzdola nahoru?

Největší výhodou je být v tomto odvětví více než 30 let. Samozřejmě je také důležité znát všechny části byznysu, který děláte. Chápete lépe i potřeby zákazníků.

Endress+Hauser

◼ Švýcarský podnik založili v roce 1953 technik Georg Herbert Endress s bankéřem Ludwigem Hauserem. Začínali prodejem britských hladinoměrů, postupně se však pustili do vlastní výroby.
◼ Rodina Hauserových se po smrti Ludwiga z firmy stáhla a firma je dodnes vlastněna pouze potomky Georga H. Endresse.
◼ Skupina Endress+Hauser je dnes tvořena zhruba stovkou firem působících v 55 zemích. V Česku má obchodní zastoupení v Praze a také vyrábí součástky do požárních hlásičů v závodě v Rožnově pod Radhoštěm.
◼ Z původních hladinoměrů se společnost posunula k měřičům tlaku, průtoku i teploty. Současně dodává komplexní řešení pro automatizaci průmyslových procesů.

HN: Jaké sledujete nejnovější trendy v procesní automatizaci?

Firmy stále více používají moderní technologie. Průmyslová automatizace hraje důležitou roli ve zvyšování produktivity. Jedním z trendů je i to, že se podniky více zaměřují na měření kvality, a ne jen kvantity. Nezajímá je už pouze to, kolik je v nádrži vody, ale jestli má kvalitu, kterou potřebují.

HN: A to firmy nezajímalo vždy?

V poslední době přichází velký tlak od spotřebitelů. Chtějí mít různé typy produktů, především v potravinářství. Lidé například chtějí jídlo halal (přípustné pro muslimy, např. bez obsahu vepřového, pozn. red.) nebo bez laktózy. Chování spotřebitelů se mění a výrobci se tomu musí přizpůsobovat a musí se to měřit.

HN: Jaké další trendy vidíte?

Stále častěji je požadováno bezkontaktní měření. Obsah vody v nádrži lze změřit tím, že do ní něco ponoříme. Ale někdy to chceme změřit zvenčí. K tomu se používá radar, ultrazvuk nebo světlo. Bez kontaktu znamená bez údržby a bez kontaminace obsahu.