Na zahraničních e-shopech nakupuje 41 procent respondentů, dalších 16,5 procenta nákup zkusilo, ale pravidelně nenakupuje. Nejčastější překážkou v online nákupu ze zahraničí je složitá komunikace v cizím jazyce, dlouhé dodací lhůty a obava z nedodání zboží.

Nejdůležitějšími vodítky pro nákup na určitém e-shopu jsou pro Čechy zejména uživatelsky ověřený e-shop, například Heureka.cz (32 procent), výhodné ceny (30 procent) a důvěryhodná značka (20 procent). Od nákupu naopak odradí téměř čtvrtinu lidí celková nedůvěryhodnost e-shopu, drahá doprava (18 procent), nutnost platby předem (13 procent), nedostatečné informace o nabízeném zboží (13 procent) či nevyhovující dodací podmínky (11 procent).

A podle čeho se Češi rozhodují pro nákup na novém e-shopu? Nejčastěji je k tomu vede jejich vlastní aktivita, kdy si jej sami vyhledají na internetu (57 procent). Více než 20 procent dá při nákupu na novém e-shopu na doporučení kolegů a 15 procent zareaguje na reklamu na internetu.

Ač je online nákup potravin dynamicky rostoucím segmentem, stále zhruba třetina Čechů má vůči němu zábrany. Lidé nechtějí nakupovat například erotické pomůcky (14 procent), obuv (13 procent), zájezdy a rekreační pobyty (14 procent), oblečení (6 procent), elektroniku (6 procent), kosmetiku (4 procent) nebo zboží pro děti (4 procent).

Průzkum provedla agentura Rondo Data na vzorku 2250 respondentů z celé ČR.