Budoucnost videoher patří umělé inteligenci a vykreslování paprsků světla a jejich odrazům. Nvidia začne 20. září prodávat novou generaci grafických čipů, které přinášejí nejvýraznější technologickou změnu za posledních deset let. Vedle standardních grafických výpočtů nové karty GeForce RTX podporují výpočty potřebné pro strojové učení a umělou inteligenci i technologii raytracing.

Díky nové architektuře Turing a sázce na dosud nepoužívané technologie slibuje Nvidia až šestinásobné zvýšení výkonu ve srovnání se stávající generací grafických čipů. Takové zrychlení se ale dotkne pouze samotné technologie raytracing, která se v počítačové grafice projevuje realistickými stíny a odrazy okolních objektů na lesklých površích.

Ve srovnání s počítačovými procesory od AMD a Intelu však Nvidia nabídne výrazný mezigenerační náskok i v hrubém výkonu. Ve stávajících výkonnostních testech mají být nové karty o polovinu rychlejší než jejich předchůdci, přitom nedojde ke zvýšení spotřeby. Nvidia uvádí, že nové karty jsou také v zátěži výrazně tišší než modely z řady GTX 10xx. Karty mají zpříjemnit i používání virtuální reality, pomoci v tom má podpora vysokorychlostního konektoru USB Type-C. Ten by měl umožnit připojení VR headsetů k počítači jedním kabelem.

Zakladatel a výkonný ředitel Nvidie Jensen Huang má image drsňáka v kožené bundě, své prezentace ale staví na obrovském množství čísel a technických termínů. Při představení nových grafických karet pro PC se soustředil nejen na raytracing, ale také na vylepšování grafické kvality her s využitím umělé inteligence, do níž Nvidia investuje miliardy dolarů nejen v případě speciálních čipů pro superpočítače, ale také v podobě procesorů určených pro automobilový průmysl. Nové grafické čipy s architekturou Turing jsou podle Huanga výsledkem desetileté práce stovek špičkových inženýrů.

Umělá inteligence může v počítačové grafice přinést nové metody pro zvyšování rozlišení a oprav nedostatků vzniklých například při použití standardních metod pro vyhlazování hran objektů v záběru s označením DLSS. Umělá inteligence při vyhlazování hran místo prosté matematiky používá neuronové sítě vycvičené na milionech vzorových obrázků. Neuronové sítě na základě zdrojového obrazu vytvoří odhad, jak by měl výsledný obraz ideálně vypadat.