Před šachovým zápasem mezi Garrim Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997 ruský velmistr sebejistě tvrdil, že ho počítač nikdy nedokáže porazit. "Garri ten stroj úplně rozmetá," nechal se slyšet také velmistr Yasser Seirawan. Jenže Kasparov se dostal ve druhé partii do úzkých a musel vzdát. Zdrcený porážkou pak v dalším střetnutí zahrál pod své možnosti a dopustil se série chyb. Triumf stroje nad lidským intelektem se stal světovou senzací. 

Právě ve druhé partii předvedl Deep Blue výkon, o němž málokdo věřil, že by ho vůbec byl nějaký počítač schopen. V průběhu hry dokonce odmítl tah, který by vedl k zisku, ve prospěch jiného, čistě pozičního manévru.

Stroje již dobyly mnohé pevnosti, kde dříve kralovala lidská inteligence. Superpočítač IBM Watson si počátkem dekády vedl v televizní vědomostní soutěži lépe než nejlepší hráči světa a rozuměl při tom i různým ironickým narážkám moderátora, což je podle mnohých na jeho inteligenci to nejcennější. Jiné systémy excelují v rozpoznávání objektů, například na snímku z ulice dokážou rozlišit člověka na motocyklu, jeho přilbu nebo projíždějící automobil. V roce 2015 v tom jistý software od Microsoftu dokonce dosáhl vyšší spolehlivosti než lidé. Na základě lajků na Facebooku umí software Univerzity v Cambridgi odhadnout charakteristiky osobnosti lépe než životní partner.

Jak inteligentní jsou ale stroje doopravdy? Pro hrubý odhad intelektu člověka byly vynalezeny IQ testy, pro počítače je zde Turingův test, k němuž se ještě dostaneme. Potřebujeme však i další indikátory. V jakých testech by superpočítače musely obstát, abychom jim mohli přisoudit skutečnou inteligenci?

Tajemství čínského pokoje

Jako jedna ze zkoušek se nabízejí jednoduché počítačové hry. Již v roce 1979 byly na trh uvedeny Asteroids, kde hráč pohyboval po obrazovce trojúhelníkovitou kosmickou lodí, vyhýbal se prolétajícím asteroidům a ničil je. Když se podařilo asteroid zasáhnout, rozpadl se na několik menších, což loď dále ohrožovalo. Se 70 tisíci prodanými exempláři se Asteroids staly jedním z největších úspěchů v historii počítačových her.

Jen málokdo přitom ví, že i tato hra má své velmistry. V roce 1982 dosáhl tehdy patnáctiletý Scott Safran po 60 hodinách hraní neuvěřitelného skóre přes 41 milionů bodů. Teprve v roce 2014 se třiačtyřicetiletému zámečníkovi Johnu McAllisterovi podařilo rekord překonat o 2300 bodů. A počítače? V jiných jednoduchých hrách pro staré konzole firmy Atari už člověka zastínily, v případě Asteroids se jim to ale nepodařilo. Jednou z příčin je složitost herních situací a vztahů a neexistence jasně dané strategie.