Cestování autem po Česku připomíná projížďku jedním velkým staveništěm. Silnice se opravují v české a moravské metropoli i v dalších městech. Praha letos zažila několik dní, kdy prakticky jediný způsob, jak se spolehlivě a včas dostat z místa na místo, představovala cesta pod zemí, tedy metrem.

Řada uzavírek komplikuje ale také jízdu po dálnicích a silnicích I. třídy − letos se opravuje nejen hlavní tah D1, ale také části dálnic D2, D5, D10 a D11. Stavební uzávěry a oranžové cedule ukazující směr objížďky jsou k vidění také na mnoha cestách nižších tříd ve všech krajích.

Výsledkem jsou pomalu popojíždějící kolony aut a v některých místech úplný dopravní kolaps. A také nervy řidičů na pochodu. Zatímco v minulosti si často stěžovali, že jsou tuzemské silnice v katastrofálním stavu, letos mají opačný problém: opravuje se jich až příliš najednou.

Úřady, které uzavírky plánují, připouštějí, že je letošní rok na hraně. "Při současné aktivitě investorů je množství staveb na jednu sezonu už na horní hranici únosnosti," konstatuje mluvčí Královéhradeckého kraje Jiří Klemt. V některých regionech je naplánováno tolik oprav, že už je nestíhají ani stavební firmy. "O zakázky na opravy silnic je stále menší zájem, firmy se potýkají s nedostatkem lidí. Letos musíme poprvé řešit odstoupení firmy od rozdělané zakázky," tvrdí mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Co letošní horečnou aktivitu při opravách dopravních komunikací způsobilo? Jsou jednotlivé akce v hlavním městě i jednotlivých krajích dobře naplánovány? A nedalo se dopravním komplikacím předejít? Týdeník Ekonom zjišťoval, kdo za které uzavírky zodpovídá. A také kolik se v Česku letos za opravy silnic utratí peněz.