„Občas se objeví opravdu mimořádná zakázka,“ říká Eva Děkanová, marketingová manažerka Geis CZ. A hned jednu takovou perličku konkrétně z letecké přepravy přidává. Šlo o býčí sperma od šlechtěného šampiona, které bylo potřeba přepravit z České republiky do Turecka. „Bylo to zboží vysoké hodnoty, které vyžadovalo speciální zacházení. Bylo zabalené ve 27 tankových dózách, každá vážila 70 kilogramů. Dohromady šlo o 100 993 dávek ve 27 tancích s celkovou hmotností téměř dvě tuny,“ vzpomíná Eva Děkanová.

Daleko větším problémem než váha a rozměry zásilky ale byla potřeba nepřetržitého chlazení. „Tanky jsme museli po celou dobu transportu chladit tekutým dusíkem. Tím pádem šlo o tzv. nebezpečné zboží, jehož letecká přeprava se řídí specifickými pravidly Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA),“ popisuje Eva Děkanová.

Zásilka odletěla dle plánu s leteckou společností Turkish Airlines a do cíle dorazila v pořádku a včas. „Asi po dvou měsících nás klient oslovil znovu, abychom dopravili jednu dózu zpět z Turecka z důvodu reklamace,“ říká Eva Děkanová. Jednalo se o 1013 dávek o hmotnosti 38 kilogramů. Zásilka dorazila do Prahy tak, jak bylo plánováno. „Turecký odesílatel ale bohužel nevystavil platné vývozní veterinární dokumenty pro vstup zboží do Evropské unie a zásilku zadržela česká veterinární správa. I přes veškeré úsilí se našemu klientovi nepodařilo donutit tureckou stranu, aby vystavila platné veterinární dokumenty. Proto jsme nakonec musely nechat tuto reklamovanou zásilku pod celním dohledem zlikvidovat,“ připomíná neblahý konec spermatu Eva Děkanová.

Nečekané komplikace

Občas se ale může zkomplikovat i jednoduchá přeprava na krátkou vzdálenost, jak dokládá další příhoda. „Jednalo se o přepravu tzv. kolem komína, tedy v okruhu desítek kilometrů od depa,“ říká Aleš Vykydal, provozní ředitel Geis Parcel CZ. „Jeden z našich dopravců zaučil nového řidiče na trase Brandýs nad Labem a okolí. Když tento nový řidič poprvé sloužil sám, vyrazil raději s předstihem.“

Asi po čtyřech hodinách kontaktoval řidiče dispečer s dotazem, proč dosud nedoručil konkrétní balík, který měl být již u příjemce v Brandýse nad Labem. Řidič mu odpověděl, že je v Říčanech, tedy asi pouhých sedm kilometrů od depa, kde zásilky k rozvozu naložil. Dispečer začal zjišťovat, co se stalo a zda nemá poruchu na vozidle, ale řidič odpověděl, že auto je v pořádku, ale porouchala se navigace a on nemůže trefit do Brandýsa. Za další hodinu se vrátil zpět do depa, kde na něj netrpělivě čekaly tři náhradní vozy. „Zásilky jsme doručili včas, dezorientovaného řidiče jsme však již nikdy více neviděli,“ dodává Aleš Vykydal.