Pět procent automobilů, které jezdí po Praze, vyprodukuje polovinu nejškodlivějších emisí. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky představili zástupci magistrátu a ČVUT. Výzkumníci při něm měřili na silnicích zplodiny projíždějících aut.

Hlavním důvodem vysokých emisí jsou odmontované filtry pevných částic v kombinaci se špatným stavem dieselových motorů. Jednou z možností, jak situaci řešit, může být i zapojení policie. Magistrát o tom jedná s ministerstvem.

Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční.

Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Tyto látky způsobují nemoci dýchacích cest, kardiovaskulární potíže a řadu dalších zdravotních problémů. Doprava je v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.

Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška jde o kombinaci více faktorů. Často se jedná o vozy, které mají jinou poruchu, kvůli které se filtr zanášel a majitel ho namísto opravy odmontoval.

U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle odborníka zvyšuje i o stovky procent. "Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.

Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) výsledky měření usnadní jednání se státní správou ohledně řešení problému. Tím může být i využití techniky pro měření na silnicích ve spolupráci s policií. Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK dvanáct vozů, z nichž devět neprošlo.

Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Následná analýza dat trvá řádově měsíce.

Pražský magistrát už v minulosti vydal návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.

Související