Společnosti Amazon a eBay, které dominují v evropském elektronickém obchodu, se musí připravit na nástup dravé konkurence z Číny. Tamní internetoví prodejci Alibaba a JD.com dosud o svých plánech na starém kontinentu příliš nemluvili. Nyní potvrdili, že chystají průnik na evropský trh, a začínají zveřejňovat podrobnější plány expanze. Dotknou se i Česka, kde má zkušenosti s nakupováním v e-shopech devět lidí z deseti.

"V Evropě chceme propojit každý sklad, každé město a každou domácnost. Naše záměry jsou ale globální. Musíme být schopni dodat zboží zákazníkům v libovolném koutu světa během maximálně 72 hodin," prohlašuje zakladatel a šéf Alibaba Group Jack Ma.

"Nechceme jenom prodávat evropské zboží v Číně, ale také naopak," uvádí v rozhovoru pro německý list Handelsblatt Richard Liu, zakladatel a šéf společnosti JD.com. Ta má zatím své centrály a zaměstnance v Paříži, Londýně a Miláně, v dohledné dobře přibude další v Německu.

Tržby internetových obchodů v Evropě se rok od roku zvyšují dvouciferným tempem. Loni skoro o 13 procent na 540 miliard eur, uvádí bruselská Asociace pro elektronickou komerci. "Tlak na evropské obchodníky, především německé, výrazně zesílí," míní Olaf Rotax, poradce společnosti Accenture pro elektronickou komerci. Čínskou konkurenci podle něj nejvíce pocítí internetoví prodejci jako Zalando nebo Otto, ale také logistické firmy.

Největší čínští internetoví obchodníci už v Evropě budují potřebnou infrastrukturu. Alibaba zahájila výstavbu logistického centra ve východobelgickém Lutychu. Stavět nebo si najímat skladovací prostory bude také její čínský partner 4PX Express, poskytující logistické služby. Ten si pronajímá prostory také v Česku, například distribuční centrum o velikosti téměř 70 tisíc čtverečních metrů ve VGP Park Jeneč v okrese Praha-západ. Vedle toho už třetím rokem provozuje menší sklad v Boru v Plzeňském kraji, v areálu developera CTP.

Společnost Alibaba, na kterou v Číně připadá skoro 60 procent obratu internetového prodeje, hodlá do výstavby své logistické sítě během následujících pěti let investovat kolem 13 miliard eur.

Alibaba a JD.com dosahují v Číně závratného růstu tržeb − meziročně až téměř o 50 procent. Podle firmy Oliver Wyman lze očekávat, že v roce 2025 společně utrží v přepočtu zhruba 550 miliard eur. Tolik podle předpovědi nebude prodávat ani 10 největších internetových obchodníků v Německu.

V Česku mají svá distribuční centra i další čínské e-shopy. Po společnosti Linemart si loni pronajal sklad v logistickém parku firmy Prologis u pražského letiště druhý čínský e-shop − společnost Stonebridge. Zmíněné firmy tu dohromady obsadily 27 tisíc metrů čtverečních ploch.

V Pavlově u Prahy pak nedávno pronajal developer Panattoni na 10 let novou, spekulativně postavenou halu společnosti Europe Huajie Development, která zastřešuje čínské e-shopy s různým sortimentem. Vznikne tu distribuční centrum, které bude sloužit čínským firmám k distribuci zboží po celé Evropě, ale i opačným směrem.