Prodeje letních zájezdů zatím v letošním létě překonávají loňskou rekordní letní sezonu. Cestovní kanceláře registrují až pětinový nárůst prodejů, výrazně stoupl zájem o Turecko. Ani současná horka nic nemění na touze Čechů strávit volno u moře, vyplývá z ankety ČTK mezi prodejci dovolených.

Podle CK Alexandria se nárůst prodejů pohybuje mezi 10 a 20 procenty. "Již loni byl zájem o letní zájezdy mimořádný, proto jsme v očekávání dalšího růstu na letošní rok navýšili naše kapacity. Očekávání se naplnila a zájem je letos ještě vyšší než loni," uvedl marketingový ředitel Petr Šatný. Lidé podle něj mají více peněz a dopřávají si nejen více zájezdů ročně, ale i kvalitnější hotely a leteckou dopravu.

CK Fischer registruje nárůst počtu prodaných zájezdů na srpen meziročně o pětinu. Mezi nejprodávanější destinace v srpnu se řadí turecká riviéra, Mallorca, Burgas a okolí. "I přes zvýšený zájem se dá v těchto destinacích sehnat dovolená na poslední chvíli. Poslední volná místa hlásí i řecké ostrovy Rhodos, Kos a Kréta," řekl mluvčí CK Jan Bezděk.

U leteckých pobytových zájezdů výrazně vzrostl zájem o dovolenou v Turecku. "V nabídce Čedoku Turecko v této sezoně zaujímá v objemech prodeje již druhé místo za Řeckem," řekl ředitel Čedoku Jan Koláčný. Cestovní kancelář eviduje u leteckých pobytových zájezdů meziroční nárůst prodejů zhruba o třetinu.

"Vypadá to, že (sezona) bude ještě lepší než loňská a ta byla rekordní. Rozhodnou ale měsíce září a říjen. Mezi nejpopulárnější destinace se letos opět přidalo Turecko," uvedl marketingový ředitel CK Exim tours Stanislav Zíma.

"Téměř tři čtvrtiny z celkového počtu klientů jsou rodiny s dětmi. V drtivé většině stráví na dovolené v průměru 8,1 dne," dodala Simona Fischerová z portálu eTravel.cz.

Podle CK Blue Style se letos více prosazuje obliba hotelů pouze pro dospělé, kam nemají přístup děti. "To je velmi příjemné například pro bezdětné páry nebo pro starší páry, kterým už děti odrostly. Hotely tohoto druhu jsou oblíbené třeba v Tunisku," řekl mluvčí Václav Nekvapil.

Podle cestovních kanceláří nemají současná vedra vliv na poptávku po zájezdech k moři, projevují se ale jinak. "Současné počasí má samozřejmě vliv, sledujeme výraznější nárůst on-line prodejů. Přisuzuji to tomu, že lidé raději vybírají a nakupují z pohodlí svých domovů či kanceláří a cesty na pobočky v tomto horku spíše omezují," dodal Šatný.

Podle šéfa Čedoku není v průběhu vrcholu sezony v červenci a srpnu vliv počasí určující. "Hlavní je, že rodiny s dětmi školního věku jsou neflexibilností v otázce termínu letních prázdnin v podstatě 'odsouzeny' k dovolené v průběhu pouhých dvou měsíců a nemají možnost uvažovat o alternativním termínu," dodal Koláčný.

Češi loni vyjeli na 4,9 milionu cest do zahraničí. Tržby cestovních kanceláří a agentur dosáhly v roce 2016 47,7 miliardy korun.