Advokát Miroslav Dubovský vede českou pobočku mezinárodní kanceláře DLA Piper, která patří do desítky nejvýznamnějších světových právnických kanceláří. Její právníci během své praxe hojně využívají nové technologie, třeba projekt Kira, který pomáhá vyhledávat a procházet dokumenty a chytře je analyzovat. "Během těchto procesů se program neustále sám učí a zlepšuje," říká Dubovský.

HN: Jak podle vás vypadá inovativní právník?

Jako normální právník, který při své profesi používá více technologií než ostatní v oboru a přemýšlí, jak pro klienty inovovat své služby.

HN: Rozhodujícím faktorem jsou tedy technologie?

Technologie advokacii do velké míry mění. Profese advokátů se zatím ale nemění tak radikálně, protože klienti chtějí mluvit a rádi mluví s člověkem napřímo.

Miroslav Dubovský

Advokát Miroslav Dubovský studoval na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Během více než 25 let praxe v advokacii byl například partnerem v Linklaters, Hogan Lovells a od roku 2016 je country managing partnerem v DLA Piper. Řadu let působí rovněž jako arbitr v českých i mezinárodních rozhodčích řízeních.

HN: Je to lidský kontakt, jenž advokacii v inovacích brzdí?

Nemyslím si, že ji brzdí. Osobní kontakt odlišuje advokacii od jiných oborů. Když půjdete k doktorovi, také nechcete mluvit s robotem. Přejete si mluvit s někým, kdo vyslechne vaše potíže, ví, jak je vyřešit, poradí a případně předepíše lék, který zabere.

HN: A není advokacie přece jen oborem, který je proti inovacím trochu odolnější než ostatní obory?

Náplní práce advokáta jsou právní předpisy, jejich výklad a přenesení do praxe, takže i z toho důvodu je advokacie do jisté míry konzervativnější obor. Možná proto změny neprobíhají tak rychle jako v jiných oborech. Ale probíhají.

HN: Jak mohou technologie zlepšit práci advokáta?

Z mého pohledu inovace probíhají ve třech oblastech, z nichž ne všechny klient pocítí. První je, že advokáti principiálně pracují s obrovským množstvím informací a dokumentů. Inovace v této oblasti představují technologie, které nám pomohou efektivně zrychlit vyhledávání v textu. Druhá kategorie se týká řešení pro klienty, kdy technologie pomáhá v automatickém vytváření dokumentů či podkladů. Třetí kategorií je způsob, jakým vykonáváte práci a jak komunikujete s klienty. Dnes je velice běžné komunikovat s klientem virtuálně, sdílet a přetvářet dokumenty v reálném čase.