V USA se diskutuje o nařízení, podle kterého budou muset potraviny v marketech nést štítky s informací, zda obsahují geneticky modifikované komponenty. V Evropě jsou nařízení týkající se těchto produktů ještě přísnější, v České republice je kvůli složité administrativě už raději nikdo ani nepěstuje.

Nařízení o označování potravin z geneticky modifikovaných organismů prošlo Kongresem už roku 2016, uvedení do praxe se ale protahuje, protože není jasné, které potraviny nebo jejich komponenty do této kategorie vlastně spadají. Pro americké zemědělce je to přitom velmi citlivá otázka. Spojené státy jsou největším světovým pěstitelem geneticky modifikovaných plodin. Téměř polovina americké produkce kukuřice či sóji připadá na transgenní odrůdy. Pokud se jim spotřebitelé začnou vyhýbat, bude to pro odvětví znamenat těžkou ránu.

"Myslíme si, že spotřebitelé očekávají povinné označování všech takových potravin," tvrdí Colin O'Neil, šéf Environmental Working Group. Co ale spadá pod termín "všech", je stále předmětem sporu.

Aktivisté, kteří vedou proti genetickým modifikacím kampaň, se snaží, aby do povinnosti označování spadalo co nejvíc produktů, dokonce se díky nim vžil sugestivní termín Frankensteinovy potraviny. Naproti tomu zemědělci a potravinářské firmy jsou z pochopitelných důvodů opačného názoru. Nepodařilo se také dosáhnout dohody, jak by mělo označení v praxi vypadat.

V České republice geneticky modifikované (GM) organismy a produkty i nakládání s nimi definuje zákon 78/2004 Sb. a vyhláška 209/2004. Boj mezi odpůrci a příznivci tu není tak intenzivní jako v USA či západní Evropě. V genetickém inženýrství se točí velké peníze, zatímco weby ekologických aktivistů a spotřebitelské servery zastávají radikálně negativní postoje.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.