Evropská unie začala uplatňovat nová opatření, která mají chránit evropské výrobce elektrokol před levným dovozem z Číny. "Pokud má někdo na cestě z Číny kontejner s elektrokoly, tak už po něm celní správa bude chtít antidumpingové poplatky," říká šéf firmy ekolo.cz Jakub Ditrich.

Evropská komise (EK) stanovila clo ve výši až 83,6 procenta. Ačkoliv se na některé výrobce vztahují nižší sazby - už od 21,8 procenta - , většina importérů bude podle Ditricha podléhat nejvyšší hranici.

Evropská unie tak vyslyšela stížnosti evropského sdružení výrobců elektrokol EBMA, které zastupuje více než 25 procent evropských výrobců elektrokol. Těm vadí, že Čína svůj vývoz skrytě dotuje. Ke stejnému zjištění došla i EK.

"Rozhodnutí Evropské unie by mělo vyslat čínským výrobcům elektrokol jasný signál, aby přestali s cenovým dumpingem a dali evropským společnostem možnost vynahradit si ušlé prodeje," řekl po zveřejnění rozhodnutí Moreno Fioravanti, zástupce EBMA.

V Česku někteří výrobci opatření také vítají. "Nízké clo, dotace v Číně a rostoucí mzdy u nás nám dělaly problém konkurovat čínským výrobcům", říká Pavel Müller, ředitel společnosti Bohemia bike, která vyrábí od roku 2000 všechny kola značky Leader Fox v Česku.