Před čtyřmi lety se finanční skupina Penta rozhodovala, jestli tradiční firmu Aero Vodochody prodá. Místo toho se rozhodla v malé obci nedaleko Prahy opět vyrábět vlastní letadla a stát se znovu zbrojovkou. Momentálně firma sází nejvíc na to, že na světovém trhu prorazí s novým typem podzvukového cvičného letounu L-39NG.

Pro nástupce úspěšných cvičných strojů Albatros získalo Aero na letošní letecké přehlídce v anglickém Farnborough celkem 22 objednávek a šest opcí.

"Po řadě let vstupuje Aero znovu na mezinárodní trh," řekl na úterní tiskové konferenci prezident Aera Giuseppe Giordo. Manažer, který dříve působil v italské Alenii vyrábějící civilní i vojenská letadla, do Vodochod přišel v roce 2016 a zahájil obrat od fungujících subdodávek pro výrobce jako Airbus, Bombardier či Embraer směrem k vlastní produkci letadel a zaměření na zbrojní výrobu.

Aero Vodochody

L-39NG

První letoun, jenž je nástupcem legendárních cvičných strojů typu Albatros, dokončí ve Vodochodech letos na podzim. Se sériovou výrobou 20 kusů ročně se počítá od roku 2023. Původní Albatrosy firma vyráběla od 70. let do roku 1996, nejvíce jich létá v Rusku, Egyptě a Sýrii.

L-159

Lehký bitevník vyráběný původně pro českou armádu si udělal dobré jméno v Iráku při bojových akcích proti Islámskému státu. Aero Vodochody se letos spojilo s firmou Israel Aerospace Industries, která do letounů dodá novou avioniku. Stroj se bude nově nabízet pod označením F/A-259 Striker.

Subdodávky

Aero Vodochody zůstává i dodavatelem součástek pro jiné výrobce. Pro letoun A220 (bývalý Bombardier) dodává části křídel, podílí se například na dodávkách pro vojenský transportní letoun KC-390 vyráběný brazilským Embraerem.

Velký zájem o české letouny L-39NG má portugalská společnost Skytech, která si závazně objednala 10 kusů cvičných letadel a na dalších šest má opci. Budoucí letku chce nabízet zákazníkům k výcviku nebo ji pronajímat.

Dalším zájemcem je americká RSW Aviation, která zajišťuje výcvik pro vojenské piloty. Američané zatím podepsali s Aerem předběžnou dohodu na dodávku 12 strojů L-39NG. Kromě toho mají zájem o šest letounů L-39CW, což je vylepšený Albatros s novými motory Williams a novou avionikou.

Podle Giorda je Aero v pokročilé fázi vyjednávání se dvěma dalšími zájemci. Již letos si čtyři letadla L-39NG pojistil smlouvou africký Senegal. Pro firmu z Vodochod to znamená, že by mohla mít pro roky 2020 až 2022 zajištěnou výrobu celkem 38 strojů. O strojích uvažuje i česká armáda. Již dříve Giordo uvedl, že se v příštích deseti letech chystá prodat 150 letadel, což je podle něj přibližně deset procent světového trhu s cvičnými letadly bez USA a Ruska.