Dopravci si ve snaze získat řidiče dnes často přetahují zaměstnance, což samozřejmě nedostatek lidí v oboru neřeší. Lze ale vůbec za volanty kamionů přilákat nové pracovníky? Podle společnosti Hödlmayr, která se specializuje na automobilovou logistiku, je třeba usilovat například o zvýšení atraktivity řidičské profese. Firma informovala o svém pohledu na situaci, za nezbytné především považuje, aby se v tomto úsilí spojili všichni dopravci.

„Pokud se nám nepodaří v krátkém čase získat dostatek nových uchazečů, kteří by se této profesi naučili a zdokonalili se v ní, jsme ve střednědobém horizontu odsouzeni ke skutečnému fiasku. Žádné hospodářství na světě se totiž bez funkční logistiky nemůže rozvíjet,“ prohlásil Johannes Hödlmayr, generální ředitel společnosti. Podle něj i jeho kolegů je nejvyšší čas přijmout balíček opatření, který by zlepšil image řidičské profese.

Situace se totiž v nejbližších letech ještě zhorší. Ukazuje to současná věková struktura řidičů – dvě třetiny řidičů nákladních automobilů jsou starší čtyřiceti let, z nich dokonce každý třetí je ve věkové kategorii 51 až 60 let. Během deseti let tak většina těchto dnešních padesátníků zmizí z pracovního trhu.

Řidič není pomocný dělník

Kromě čistě materiálního zabezpečení je nezbytné zlepšit řadu dalších aspektů – vnímání této profese, chování k řidičům a pracovní podmínky. „Pokud někdo nechává čekat řidiče dlouhé hodiny na vykládku, aniž by mu umožnil odskočit si na toaletu, dává mu jasně najevo, že si jej nijak neváží. Logistické společnosti stejně jako jejich zákazníci by měli umět takové situace řešit,“ zdůrazňuje Johannes Hödlmayr.

Řidiče nákladní automobilu už dnes není možné považovat za dělnickou profesi. Stává se stále více odborníkem, který vedle stále náročnějších podmínek pro řízení nákladních motorových vozidel musí ovládat moderní technologie. Budoucí vývoj a nadcházející technologické změny tento trend ještě posílí. S nástupem autonomního řízení nákladních automobilů se řidičská profese výrazně změní. Řidič už nebude mít výhradně na starosti řízení vozidla, ale během pracovního dne bude muset řešit řadu nových úkolů.

Oborem zamává nástup AI

Tento trend dále posílí nástup umělé inteligence (AI) do přepravních a skladovacích služeb. Podle společnosti Accenture, která analyzovala vývoj a dopady používání AI v Saúdské Arábii a na Blízkém východě, lze předpokládat největší přínosy této technologie v oblastech finančních služeb, ve zdravotnictví a také v přepravních a skladovacích službách.

Vývoj v Evropě i v dalších částech světa se pravděpodobně nebude příliš lišit. AI přinese růst HDP, a to její zavádění dále urychlí. Zpráva vydaná Accenture v této souvislosti identifikuje pět hlavních strategií, které by měli tvůrci strategií při zavádění AI brát v úvahu: rozšiřovat místní portfolio talentů pro využívání AI; prosazovat etický kodex AI; stát se globální zkušebnou pro sociální AI; připravovat další generaci pracujících na budoucnost s AI; a konečně minimalizovat dopady týkající se narušení trhu práce.

Velké změny díky nástupu nových technologií očekává i společnost Eurowag, která poskytuje platební služby pro silniční dopravu v Evropě. Nákladní silniční přeprava stojí podle ní na prahu nové éry. Podobně jako internet a chytré telefony od základu změnily životy jednotlivců, promění digitální technologie a z toho odvozené chytré služby způsob fungování přepravních společností, uvádí Eurowag v tiskové zprávě. Společnost v této souvislosti informovala o získání licence evropského poskytovatele elektronických mýtných služeb (European Electronic Toll Service, EETS), které umožní projet celou Evropu a platit mýtné v různých zemích s jedinou registrací a jediným elektronickým vybavením vozidla.

„Přijmeme operátory. Zn.: Spolupráce s AI nutná.“

Můžeme si tedy představit, že se řidič kamionu v nepříliš vzdálené budoucnosti stane jakýmsi palubním operátorem autonomního vozidla, který při nakládce a vykládce zboží bude muset spolupracovat se systémy AI. To bude mít samozřejmě vážné dopady na celou profesi, ve které vzroste poptávka po vzdělaných a schopných pracovnících. Naleznou je logistické společnosti snáze než dnešní řidiče, nebo budou řešit stejný problém jen v pozměněné podobě? Spolupráce firem i aktivnější přístup státních orgánů při posilování reputace v profesi dnešních řidičů a zítřejších operátorů je už dnes potřebou. V budoucnu se však stane nutností.