Svět PC žije, a dokonce roste. Na mírném zvýšení prodejů počítačů za poslední tři měsíce se shodly obě velké analytické firmy Gartner a IDC. Jejich data se ale tradičně liší. Tentokrát se dokonce neshodnou na tom, kdo prodal ve druhém čtvrtletí počítačů nejvíce. Podle Gartneru je to Lenovo, podle IDC patří první příčka společnosti HP Inc.

Za růstem zájmu o osobní počítače stojí dlouho odkládané nákupy velkých firem a organizací, které pomalu přecházejí na Windows 10 a před začátkem prázdnin tradičně doplňují svou výbavu. Ze strany spotřebitelů mezi tahouny prodejů patří už tradičně špičkové tenké a lehké notebooky či hybridní zařízení a také herní notebooky a desktopy.

Optimističtější data společnosti IDC říkají, že se ve druhém čtvrtletí prodalo 62,27 milionu počítačů, o 2,7 procenta více než za stejné období loňského roku. Gartner hlásí skromnější růst o 1,4 procenta a celkově o 174 tisíc méně prodaných PC.

Zatímco na prvních dvou místech se analytici neshodnou, další tři příčky jsou v obou žebříčcích identické. Trojkou trhu osobních počítačů je Dell, který má buď 10,5, nebo 11,3 milionu prodaných PC. Na čtvrtém místě se drží Apple, který však boduje vysokou průměrnou cenou prodaného počítače. Podle Gartneru Apple prodal za druhé čtvrtletí 4,4 milionu počítačů, podle IDC to bylo o sto tisíc méně. Čtvrté místo patří Aceru, který má 4,2 nebo 4 miliony prodaných počítačů. Aceru v číslech IDC pomáhá započítání chromebooků mezi osobní počítače, Gartner tuto kategorii, která meziročně vyrostla o 8 procent, do svého přehledu nepočítá.

Trable menších značek

Na výsledcích je zajímavé, že všech pět největších výrobců rostlo, zatímco kategorie „ostatní“ zaznamenala dvouciferný pokles v obou přehledech. Nejvíce přitom rostlo Lenovo, kterému k 11procentnímu růstu v obou tabulkách pomohlo započítání počítačů prodávaných pod značkou Fujitsu – bez toho by Lenovo rostlo o 5,4 procenta. HP podle IDC meziročně vyrostlo o 7,6 procenta a Dell o 9 procent. Apple v číslech IDC stagnoval s růstem o 0,1 procenta. Pouze o 1,3 procenta pak vzrostly meziročně prodeje Aceru, údajně kvůli slabé pozici ve firemním sektoru, kterému dominuje největší trojka.

Ostatní výrobci prodali o 11,4 procenta počítačů méně a jejich pozice se průběžně zhoršuje – kvůli menším objemům prodaných zařízení mají horší podmínky u dodavatelů součástek a to snižuje jejich konkurenceschopnost.