Tři čtvrtiny dobíječek pro elektromobily v EU, kterých je zatím přes 116 tisíc, připadají na čtyři státy v západní Evropě. Podle studie Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA), jež zastupuje zájmy automobilového průmyslu, jich přitom budou potřeba nejméně dva miliony. Jinak automobilky po roce 2020 těžko začnou snižovat emise oxidu uhličitého, jak počítají klimatické cíle Bruselu. A ty hodlají automobilky splnit hlavně s pomocí nových modelů elektroaut.

Nejvíce dobíječek pro elektromobily je v šestnáctimilionovém Nizozemsku, a to skoro 33 tisíc. V Německu, kde se letos poprvé prodalo nejvíce elektrifikovaných aut v Evropě, jich je přes 25 tisíc. Čtveřici států s nejhustší elektromobilní infrastrukturou doplňují Francie a Velká Británie. Statistiky nezahrnují Norsko, které není členem EU a kde jezdí největší počet nových elektroaut v Evropě. Nedostatek dobíječek už tady začíná představovat problém. Pro Česko udává studie ACEA celkem 684 dobíjecích míst.

Podle odborníků ale rozvoj elektromobility rovněž předpokládá, že si majitelé budou elektroauta dobíjet doma nebo v neveřejných dobíječkách u firemních flotil, jakou třeba v tuzemsku chystá Moneta Money Bank.

Největší množství veřejných elektrodobíječek v Česku má energetická firma ČEZ. Podle mluvčího Martina Schreiera jich dosud zprovoznila 112 a předpokládá, že do konce letošního roku tento počet zvýší až na 140. "Do konce roku 2020 budeme mít výrazně přes dvě stovky dobíječek," řekl Schreier. ČEZ významnou část těchto investic financuje z evropských peněz. Z dotačního programu na propojení Evropy (CEF) společnost získala téměř pět milionů eur na postavení 105 rychlonabíjecích stanic.