Kraj si posvítí na přetížené kamiony. Přetížené náklaďáky ničí cesty. Podobné titulky čteme v celostátních i regionálních novinách už aspoň dvacet let. Ale že by se situace lepšila? Odpovědí je aktuální údaj, podle kterého je z deseti nákladních vozů vybraných ke kontrole hned šest přetížených. Přitom souvislost mezi váhou vozidla a poškozením komunikace je zřejmá a mnohokrát potvrzená. Nárůst hmotnosti vozidla o 10 procent může zvýšit škody i o 40 procent.

Proto záměr ministerstva dopravy omezit celkovou váhu kamionů ze 48 tun na 42 vypadá logicky. Zvlášť když se opentlí argumentací o tom, že se jen přibližujeme průměru Evropské unie a stavu v sousedních zemích. Ovšem tato argumentace rozhodně není neprůstřelná.

Důležitější než údaj o maximální hmotnosti je totiž zatížení na jednotlivou nápravu. A v tomto ohledu se požadavky českých předpisů od Evropy nijak významně neliší. Co se však bohužel liší, je dohlížení na to, jak se limity dodržují. Stále tak není problém na našich silnicích potkat kamiony, u kterých zkušenější oko odhalí přetížení na první pohled. Ovšem pravděpodobnost postihu je taková, že se risk (těžko se u zavedených dopravních firem vymlouvat na nezkušenost) stále vyplatí. Ještě horší problém než kamiony jsou tradičně náklaďáky naplněné betonem, štěrkem či dalším materiálem s vyšší hustotou. Tam je přetížení ještě častější − a také prochází. Výsledkem jsou silnice a dálnice s vytlačenými kolejemi, s dírami a povrchem zvlněným tak, že přirovnání k tankodromu už nezní nijak absurdně.