Drtivá většina Čechů považuje svá domácí zvířata za členy rodiny a neváhá za ně utratit miliardy korun. Loni jen za krmivo, pamlsky nebo pomůcky pro hygienu dali více než osm miliard. Oproti předchozímu roku ale lidé neutráceli o moc více, jejich výdaje spíš stagnovaly, zjistil spotřebitelský průzkum agentury GfK. "Češi deklarují nejvyšší přítomnost psa nebo kočky v domácnosti, minimálně co se týče Evropy. Nových mazlíčků už moc nepřibývá, a tak nepřibývají ani noví zákazníci," komentuje výsledky průzkumu Martin Šámal, marketingový šéf společnosti Vafo. Ta je jedním z nejvýznamnějších českých výrobců žrádla pro psy a kočky, které dělá pod značkou Brit.

Nejvíce Češi loni dali právě za krmení. Nejčastěji pro psy, kteří hlídají asi každou druhou tuzemskou domácnost. Za jejich granule či konzervy majitelé utratili více než dva tisíce korun ročně.

Čím dál více Češi utrácejí také za žrádlo a pochoutky pro kočky. Tato zvířata mají zhruba v každém třetím tuzemském domově. A jejich počet roste.

"Lidé si začínají pořizovat více koček. Jsou individualistické a nejsou tolik závislé na svém 'pánovi'," popisuje současný trend Pavla Špinlerová, manažerka kategorie Petfood společnosti Mars, která vyrábí značky Whiskas, Pedigree, Kitekat či Chappi.

Stoupající oblíbenost koček potvrzují i data agentury Nielsen z období mezi červnem loňského roku a letošním květnem. "Krmivo pro kočky tvoří nadpoloviční většinu tržeb celé kategorie 'pet food', a to 51 procent. Objemově je ale poměr prodaných výrobků pro kočky menší než pro psy," uvádí Lucie Sýkorová, konzultantka agentury. Ta sleduje prodej krmiv v obchodních a drogistických řetězcích. Právě do drogerií si majitelé koček zvykli chodit hlavně pro pamlsky, nakupuje je tam více než 20 procent lidí.

Čerstvé maso a bez obilí 

Díky tomu, že lidé berou svá domácí zvířata jako členy rodiny a "polidšťují" je, se také více zajímají o to, jaké žrádlo jim dají do misek. "Zatímco dříve byl pes převážně hlídač, kterému stačí nasypat do misky něco, co jednoduše sní - a nebude mít hlad, v dnešní době funguje jako rodinný přítel či společník. Když se spotřebitelé stále více zajímají o to, co sami konzumují, pečlivě vybírají také krmiva pro své mazlíčky. Chtějí vědět, z čeho jsou krmiva vyrobena a jaký užitek přinesou jejich zvířatům," říká Tamara Jelínková, která má ve společnosti Dibaq na starosti marketing.

Nadnárodní firma v Česku vyrábí krmiva či pamlsky pro domácí zvířata a nedávno uvedla na trh novou značku The Pet +. Granule nebo pamlsky této značky obsahují čerstvé maso a byliny, které mají podpořit zdraví a kondici zvířat a nejsou v nich obiloviny. Následují tak nejžhavější trendy v prémiové potravě.