Vittorio Colao, generální ředitel globální telekomunikační skupiny Vodafone, měl během jednodenní návštěvy Prahy minulý týden pro zdejší vedení hned několik poselství. Jedním byla podle jeho slov pochvala za to, jak tuzemský Vodafone prosazuje digitální služby (téměř z tří desítek zemí skupiny bylo Česko první, kde zákazníci dostali i mobilní aplikaci). Hlavní vzkaz ale směřoval víc do budoucnosti a souvisel s chystaným převzetím kabelové firmy UPC, na kterém se Vodafone dohodl se skupinou Liberty Global minulý měsíc. "S koupí UPC se teď na trhu ještě zvětšíme. Můj druhý vzkaz je, že Česku věříme a investujeme tu," řekl Colao v rozhovoru pro HN.

HN: Před lety kolovaly spekulace, že zvažujete, zda tuzemský byznys neprodat, protože je jen trojkou na trhu. Byla to pravda?

Obrátili se na nás někteří, jestli nechceme prodat. Já a představenstvo jsme se rozhodli neprodávat. A bylo to správné rozhodnutí. Naše strategie jako skupiny je být v Evropě silní − mít takzvaně konvergovanou nabídku: pevné linky, mobilní služby, služby pro firmy a televizi. A to budeme mít také tady. Česko se pro nás stává větší a důležitější.

HN: Ještě něco důležitého jste v Praze řekl svým lidem?

Další můj vzkaz je: Bojujte ze všech sil, protože podmínky na zdejším trhu, jeho struktura, nejsou ideální. V dohodě mezi O2 a T-Mobilem je příliš silné spojenectví. Český trh má vyšší ceny než ostatní a je čas na soupeření. Abychom mohli konkurovat, musí tu být podmínky. Z provozního zisku všech tří operátorů v této zemi je 87 procent v rukou dvou hráčů, na nás zbývá 13. Když se podíváte do Itálie, je to mnohem vyrovnanější. Čím víc konkurence, tím jsou ceny lepší. Odvíjejí se od struktury trhu. Děláme malý krůček vpřed tím, že kupujeme UPC a budeme silnější, ale také potřebujeme být na férovém trhu, abychom mohli přinést více dat českým zákazníkům.

Vittorio Colao (56)

◼ Rodák ze severoitalské Brescie studoval byznys na Bocconiho univerzitě. Titul MBA získal na Harvard Business School. Začínal v investiční bance Morgan Stanley a v poradenské firmě McKinsey. Ve druhé polovině 90. let byl provozním ředitelem Omnitel Pronto Italia, který později převzal Vodafone.
◼ V letech 2004–2006 vedl milánskou mediální skupinu RCS, vlastnící například noviny Corriere della Sera.
◼ Do Vodafonu se vrátil na post ředitele pro Evropu, výkonným ředitelem (CEO) celé skupiny se stal v červenci 2008.
◼ Minulý měsíc Colao oznámil, že z vedení Vodafonu odchází, 1. října ho nahradí dosavadní finanční ředitel skupiny Nick Read.

Uživatel českého smartphonu průměrně spotřebuje 1 GB dat měsíčně. V Evropě je to někde kolem 2,5 až 3 GB. Na tuto úroveň se lze dostat i tady, navýšili jsme balíčky pro rodinu na 8 nebo 10 GB, takže čtyřčlenná rodina může mít spotřebu 2,5 GB. Tímto směrem jdeme. Chceme, aby na tom digitální Česko bylo stejně jako digitální Evropa, ne aby bylo pozadu.

HN: Když říkáte českému vedení, ať bojuje, jak to má dělat?

Tím, že budou vycházet vstříc zákazníkům − to je hlavní předpoklad a to se daří. Zadruhé, musíme tlačit na regulátory, aby byla lepší pravidla, aby byla rovná pro všechny.

HN: Co čeká východoevropské dcery Vodafonu, když se teď s Liberty Global podařilo uzavřít prodej kabelových televizí?

Po této transakci budeme největší poskytovatel pevného vysokorychlostního připojení v Evropě. Nebudeme největší v každé zemi zvlášť, proto máme zájem o Evropu jako celek. Půjde o to, zkonsolidovat pevné linky a mobilní sítě, abychom umožňovali inovace ostatním.

Sítě jsou vlastně jakési trubky, po kterých inovace poběží, a v naší vizi digitální Evropy budeme hrát roli takových "digitálních instalatérů". Nemyslím si, že bychom měli obsah nebo technická řešení vlastnit, ale měli bychom umožňovat podnikatelům, firmám, tvůrcům aplikací přinášet řešení. V některých oblastech, třeba u internetu věcí, můžeme být sami poskytovatelem takových řešení. Takto jsme si vybrali například automobilový průmysl nebo pojištění, protože tam umíme vytvořit přidanou hodnotu. Společně s automobilkami, pojišťovnami, logistickými firmami a podobně chceme pomoci z Evropy vytvořit nejvíce digitální část světa. Není to ale jen na nás, je to hlavně na těch ostatních, aby přicházeli s řešeními. Takže příběh následujících pěti let bude sblížit pevné a mobilní sítě, spustit 5G, spustit optiku, kde to jen půjde. Nebo optiku koupit.

HN: Bude Vodafone v Česku investovat do stavby a případně i nákupů síťové infrastruktury ještě nad rámec toho, co získá s UPC?

Podívejte se, co jsme udělali například ve Španělsku. Koupili jsme tam kabelový byznys, pak jsme postavili dodatečné optické sítě a také sdílíme kapacitu. A tady přichází ta důležitá otázka, která je sociální a politická: chcete, aby k vysokorychlostnímu internetu měli přístup všichni, nebo chcete, aby optikou byli připojení jen ti, kdo mají peníze − bohaté oblasti? Ze sociálního a politického hlediska bychom měli chtít, aby velké připojení k internetu měla celá Evropa. Mělo by se toho dosáhnout kombinací konkurence − aby firmy, jako je naše, mezi sebou soutěžily −, ale také spolupráce ve venkovských oblastech. Aby se nestalo, že někde v Praze budou mít domy možnost vybrat si ze tří optických kabelů, a na venkově zase nebude vůbec nic. Takže budeme investovat, budeme otevření výměně kapacit.

Česko by mělo usilovat o stoprocentní pokrytí. Optika sice nebude všude, někde bude 5G, což je na počátku také důležité, protože postavit optiku všude zabere hodně času. Naše vize je, že každý bude mít širokopásmové připojení, rychlý internet.

HN: Měli byste zájem kupovat i některé menší firmy, vlastnící lokální optické sítě?

Teď se ptáte na věci, které jsou pod mojí rozlišovací schopností. Tady bychom se museli zeptat Petra (Dvořáka, ředitele českého Vodafonu, pozn. red.). Když jde o menší záležitosti, je to jeho práce, přijít se strategií. Rozdíl mezi Vodafonem a jinými firmami je, že u nás dáváme hodně pravomocí místním ředitelům.