Po průmyslu a státní správě se ukazuje, že nedostatkem zaměstnanců trpí i finanční instituce. Banky a pojišťovny, které dle statistik dlouhodobě odměňují své zaměstnance nadprůměrně, postrádají aktuálně tisíce lidí. Nejvíc chybí specialisté IT, kteří ostatně chybí v celé ekonomice, a také lidé na pobočkách. Podle inzerátů nástupní plat "pobočkářů" ale zklame ty, kteří by čekali vysoké ohodnocení, jež si mnozí s finančním sektorem spojují. Nástupní mzda bankovního poradce či asistenta, kde je mimo jiné nutné mít ukončené středoškolské vzdělání s maturitou, se pohybuje kolem dvaceti tisíc hrubého. Tedy nejen výrazně pod hranicí průměrné mzdy v ekonomice, ale třeba i pod nástupní mzdou pokladních v supermarketu.

Banky se předhánějí v nabídkách "nemzdových" odměn, jako je třeba příjemné pracovní prostředí, moderně vybavené pobočky, dobře zacílené školicí programy. Ale také (z hlediska většiny zaměstnanců podstatně důležitější) delší dovolenou, možností tzv. sick days či vyšší hodnotou stravenky. To, co už neuvádějí, je, že i práce bankovního poradce či asistenta má svoje normy, které musí zaměstnanci splnit. A že prodej bankovních produktů a aktivní vyhledávání nových klientů mohou být leckdy stejně obtížné jako práce za pokladnou maloobchodu.