Škoda Auto ve svém závodě na výrobu komponentů ve Vrchlabí začala používat plně autonomního přepravního robota, který je schopný se sám učit. Stroj je na cestě po závodě schopen rozpoznávat překážky a v reálném čase při plánování své trasy zohlednit i další informace z okolí. Pokud je to nutné, změní trasu tak, aby se dostal do cíle v nejkratším možném čase.

„První plně autonomní robot ve společnosti našel uplatnění záměrně právě v závodě ve Vrchlabí. Tím se znovu potvrzuje význam tohoto závodu jako jednoho z nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších provozů,“ říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Transportní robot najednou přemístí až 130 kilogramů nákladu. Na rozdíl od dosavadních automatických systémů nepotřebuje navádění pomocí indukční smyčky, magnetického pruhu ani navádění pomocí reflexních bodů. Orientuje se pomocí senzorů a laserových skenerů, které rozpoznají jiná vozidla, lidi nebo další překážky, které mu zkříží cestu. Řídicí systém detekuje rychlost, kterou se překážka přibližuje, a rozpozná, jestli hrozí kolize.

Pro naučení trasy stačí autonomního robota jednou provést po trase mezi jednotlivými stanicemi pomocí manuálního ovládání přes tablet nebo joystick.

Robot během jízdy samostatně sleduje okolí a zaznamenává změny, ke kterým v něm došlo, a v případě potřeby si trasu samostatně změní. Pokud zjistí, že se na určitém místě na trase setkává s překážkou pravidelně, trasu změní trvale.

PROHLÉDNĚTE SI VIDEO.

Elektricky poháněný transportní systém je podle potřeby schopen dojet do kteréhokoli cíle ve vrchlabském závodě, který má plochu 16 000 metrů čtverečních.

Na své trase mezi obráběcími stroji a měrovým střediskem autonomní robot denně absolvuje zhruba 120 jízd a ujede přitom okolo 35 kilometrů. Testovací fáze a pilotní provoz už byly ukončeny. Do pravidelného provozu byl robot nasazen v červnu 2018.

Kvůli rostoucí výrobě automobilky jsou její továrny více vytížené a provoz v nich je stále hustější. Autonomní robot by měl přispět ke zvýšení bezpečnosti v závodě.

Škodovka využívá ve Vrchlabí i například kooperující roboty, které „pracují“ ve výrobě přímo řazených převodovek a zaměstnance podporují při jedné z nejcitlivějších činností – vkládání řadicího pístu.

Manipulační robot naproti tomu zásobuje desítky strojů díly a prázdné obaly přepravuje zpět do skladu.

 

Související