Chorvaté se po letech dohadů dočkají propojení jižní části země s Dubrovníkem od zbytku Chorvatska, bez nutnosti průjezdu Bosnou. Brzy odstartují práce na dlouho odkládaném Pelješackém mostu, který "obejde" 14kilometrový úsek bosenského území. Pro Chorvatsko má výstavba mostu politický i hospodářský význam.

"První práce na Pelješackém mostu začnou v polovině července," oznámil tento týden v rozhovoru pro chorvatské radio HRT ministr dopravy a infrastruktury Oleg Butković. Most zkrátí dopravu a ulehčí cestu lidem, kteří se vyhnou zdlouhavému čekání na hranicích s Bosnou, což ocení i turisté mířící do Dubrovníku.

"Díky Pelješackému mostu spojíme naše území a částečně vyřešíme i dopravní potíže nejjižnější části Chorvatska," řekl k tomu Butković. Doufá, že nový most podpoří rozvoj cestovního ruchu, který tvoří až 20 procent chorvatského HDP, a přiláká návštěvníky i na poloostrov Pelješac. Ten je po Istrii druhým největším poloostrovem v Jadranu a je mimo jiné známý produkcí vína.

2,08 miliardy kun

na tolik vyjde výstavba Pelješackého mostu. V přepočtu to je 7,4 miliardy korun.

Letos v zimě chorvatská vláda vybrala v tendru firmu, která most postaví. Jde o čínskou společnost China Road and Bridge Corporation, která spadá pod jednu z největších stavebních společností na světě, státní China Communications Construction Company (CCCC).

O vítězství v tendru rozhodla nejlevnější nabídka na stavbu mostu.

Proti tomuto rozhodnutí se ale postavily další firmy, které se do tendru na stavbu klíčového mostu zapojily. Italsko-turecké konsorcium složené z firem Astaldi a Ic Ictas a také rakouský Strabag napadly čínský státní podnik s tím, že získává nepovolenou státní podporu, a proto je jeho cenová nabídka tak nízká. Chorvatské úřady ale jejich námitky odmítly.

Most se nelíbí ani sousední Bosně a Hercegovině. Obává se, že naruší její přístup na otevřené moře.

Stavba vyjde na 2,08 miliardy kun, tedy na 7,4 miliardy korun. Další stovky milionů kun pak dají na výstavbu okolní infrastruktury. Čtyřproudý "Pelješki most" bude 2,4 kilometru dlouhý a 55 metrů vysoký. Hotov bude v roce 2022.

Most nebyl jedinou možností, kterou Chorvaté zvažovali. Dříve byla na stole i výstavba koridoru, který by vedl skrz bosenské území nebo podzemní tunel, varianta mostu na poloostrov Pelješac nakonec zvítězila.

Chorvatsko začalo s přípravnými pracemi už před více než deseti lety, jenže tehdy projekt zastavil nedostatek financí. Tentokrát to ale bude jinak, velkou část investic nebudou platit přímo Chorvaté. Celkem 85 procent nákladů na výstavbu mostu půjde z evropských fondů. Je to tak vůbec největší projekt, na který Chorvaté získali peníze z Bruselu.