Velmi příznivé výsledky automobilového průmyslu jsou ovlivněny pozitivním vývojem světové ekonomiky, pochvalovali si před pár dny zástupci českých výrobců a jejich dodavatelů a oznámili rekordní výkony za rok 2017. Jenže tato idylka už je minulostí. Optimismus vyprchává kvůli už započaté obchodní válce, v které americký prezident Donald Trump bojuje skoro proti všem. Ekonomové se shodnou, že hrozba eskalace obchodních sporů je nyní tím největším rizikem.

Pro Evropu je největším bolehlavem Trumpova hrozba uvalit dodatečná dvacetiprocentní cla na všechna auta vyrobená v EU. To by byl tvrdý direkt zejména německým automobilkám − a všem, kdo s nimi obchodují. Poškodil by automaticky i dlouhou řadu českých firem. Odhady velikosti ztrát je nutné brát s rezervou, ale je jisté, že by se počítaly v miliardách. Podle analýzy německého institutu Ifo by Česko patřilo mezi nejzasaženější země EU. Hůř by na tom kromě našeho západního souseda byli jen Maďaři. A to jde jen o subdodávky.

Vlastně je tak štěstí, že se zájem automobilky Škoda o americký trh nikdy nedostal do fáze, kdy by do takové expanze šly reálné peníze. V dnešní situaci už by byl útok na tamní trh úplný nerozum, i když má Škodovka poprvé v historii řadu modelů, které by se po úpravách a s rozumnou cenovou politikou mohly do vkusu běžných Američanů trefit.