Ekonomice se daří, firmy přidávají nejvíce za poslední roky. Navzdory tomu český pivovarský trh hlásí nepříliš povzbudivé výsledky. Přestože se Češi mají objektivně stále lépe, loni poprvé po mnoha letech výrazně klesla spotřeba piva. Zatímco v roce 2016 se jeho tuzemští milovníci mohli "pyšnit" vypitím 143 litrů na hlavu, loni zvládli jen 138 litrů.

Podobný propad se naposledy odehrál v roce 2010. Tehdejší ekonomická situace ovšem nemohla být rozdílnější: české hospodářství se pralo s následky finanční krize, firmy propouštěly. A navíc, trh zásadně srazilo zvýšení spotřební daně z piva. Zástupci pivovarského průmyslu dnešní špatnou situaci přičítají hned několika zásahům do byznysu restaurací a hospod. "Restaurace se dokázaly popasovat s elektronickou evidencí tržeb, zvládly třeba i omezení letních zahrádek. Ale poslední ranou pro ně byl zákaz kouření. To mnoho hospod vylidnilo," tvrdí předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Z hospod do garáží a obýváků

Propad spotřeby se odrazil i na menším celkovém výstavu pivovarů. Loni uvařily 20,3 milionu hektolitrů piva, tedy zhruba o jedno procento méně než v roce 2016. "Jedná se o ne zcela úspěšný rok. Jediné, co pivovarnictví drží nad vodou, je export," hodnotí František Šámal. Vývoz totiž loni jako jeden z mála důležitých ukazatelů pivovarského trhu vzrostl, a to ze 4,4 na 4,6 milionu hektolitrů.

Minipivovary pod pantoflem úřadů

Česká "pivní kultura" se ale mění i z dalšího pohledu: stále více milovníků piva se přesouvá od čepovaného k balenému. "Nůžky mezi spotřebou piva v restauracích a baleného piva se rozevírají stále více," potvrzuje Šámal. Tento trend začal už před deseti lety, kdy podíl piva prodaného v obchodech překonal podíl prodejů v hospodách a restauracích. Loni už se v lahvích či plechovkách prodalo 62 procent piva na domácím trhu. Podle pivovarníků se dá očekávat, že tento trend bude pokračovat i v dalších letech.