Šéfy německých automobilek obchází mráz. K jejich běžné manažerské agendě se v posledních týdnech přidaly i výhrůžky Donalda Trumpa, že na jejich produkty uvalí pro americký trh cla, a především německá policie. Ta byla dlouho ve vleku mnohem akčnějších amerických vyšetřovacích orgánů. Ale nyní začíná utahovat smyčku. Od minulého pondělí tak mundúr věznice z augsburgského Gablingenu nosí dlouhosloužící šéf Audi Rupert Stadler. Problémy má i někdejší "zlaté dítě" německého byznysu, šéf Daimleru Dieter Zetsche. A Volkswagen, respektive jeho nové vedení, otevřeně přemítá, že bude vymáhat škody od bývalého vedení v čele s Martinem Winterkornem. Navíc, pokud se ukáže, že Dieselgate nebyla jen přešlapem několika inženýrů, ale záměrnou konspirací sahající až do nejvyšších pater německých automobilek, návštěvy Bundespolizei u kapitánů německého průmyslu mohou být seriálem na pokračování.

Kdo první šlápne na brzdu

Jako by automobilky neměly na talíři problémů dost. Ekonomický cyklus je na vrcholu a čeká se na korekci. Prezident Spojených států, tedy nejbohatšího trhu světa, svými výhrůžkami ohledně zavedení cel na dovoz aut tuto korekci může přivolat. V delším výhledu automobilový průmysl čeká přelomová změna, kdy od motorů na fosilní paliva v následujících letech přejde na elektřinu nebo třeba vodík. Nezadržitelně se taktéž zřejmě blíží nástup samořiditelných aut. Odvětví zkrátka prochází fundamentální změnou, která v sektoru může zamíchat a znovu rozdat karty. Nejsilnější hráč se ale před touto klíčovou partií topí ve vnitřních problémech. Zatčení Stadlera naznačuje, že německé orgány činné v trestním řízení by mohly ve vyšetřování zase šlápnout na plyn. A tři roky po propuknutí skandálu znovu fouknout do žhavých uhlíků.

Až do vypuknutí skandálu v roce 2015 byl Rupert Stadler enigmou. Muž, který na rozdíl od svých ředitelských kolegů neměl technické vzdělání (vystudoval podnikovou ekonomii), se stal díky výjimečnému pracovnímu nasazení oblíbencem legendy VW Ferdinanda Piecha. Přes místo šéfa Piechova sekretariátu se vypracoval až do nejvyššího křesla v Audi. Pod Stadlerovým jedenáctiletým vedením pak Audi navýšilo tržby téměř o osmdesát procent na šedesát miliard a stalo se vlajkovou lodí celého koncernu VW, zodpovědného za čtvrtinu tržeb a více než třetinu zisku.