Když už Češi platí kartou, v naprosté většině případů platí bezkontaktně. I přesto se však většina domácností stále spoléhá na hotovost silněji než řada zemí na západ od nás. Platby kartou se navíc odehrávají převážně v obchodech s potravinami, na benzinových pumpách či v obchodních centrech. Při jiných příležitostech, jako jsou třeba platby za parkování nebo za jízdy veřejnou dopravou, se stále platí hlavně bankovkami. A samozřejmostí není placení kartou ani v e-shopech. Velká obliba zaslání na dobírku vede k tomu, že i na internetu Češi často platí hotovostí.

Pro společnosti, které vydělávají na zprostředkování bezhotovostních transakcí, to znamená prostor pro růst. Marcel Gajdoš, generální ředitel Visy pro Česko a Slovensko, si v tomto ohledu hodně slibuje od různých inovativních řešení. Ať už jde o bezkontaktní placení chytrým telefonem, které využívá infrastrukturu kartových společností, nebo o využití platebních karet jako alternativy jízdenek a kuponů v hromadné dopravě.

HN: O Česku se hodně mluví jako o velmoci bezkontaktního placení. Platí to i dnes?

Určitě to platí. Od zavedení bezkontaktních plateb v roce 2010 jsme se posunuli z pohledu jejich pokrytí na 91 procent z celkového počtu transakcí. V rámci Evropy jsme určitě jednička. V dalších zemích je to pak kolem 80 procent. Jsme absolutní lídr v Evropě a jediná země, která se nám v pokrytí přibližuje, je Austrálie.

Marcel Gajdoš (43)

Pracuje jako generální ředitel Visy pro Českou republiku a Slovensko. Tři roky působil také ve společnosti UniBanka Slovakia či ve Wells Fargo v USA. Pro Visu pracuje od roku 2006, na současné pozici je od roku 2012.

 

65 procent

z celkového objemu karetních transakcí Visa v Česku se odehrává prostřednictvím bankomatů. Podíl však postupně klesá.

35 procent

z celkového objemu karetních transakcí Visa v Česku se odehrává u obchodníků. Podíl však postupně stoupá.

HN: Jak se vyvíjí používání platebních karet v jiných oblastech?

Pro nás je svět plateb zjednodušeně řečeno rozdělený na kamenné obchody a e-commerce, tedy platby v digitálním světě. Platby v kamenných obchodech se vyvíjejí lineárně. Jsou hodně závislé na tom, kolik míst v Česku karty přijímá. Dobrá zpráva v tomto ohledu je, že počet akceptačních míst za posledních pět let stoupl, v současnosti je dvakrát vyšší než předtím. Očekávám, že od kamenných prodejen typu Albert a Lidl se přes čerpací stanice a obchody v nákupních centrech v rámci plateb v kamenných obchodech posuneme do sektorů, kde dnes probíhají transakce spíše v hotovosti. To jsou sektory jako třeba parkování a doprava, které jsou pro nás velké téma.

HN: Jak se prosadily platební karty v nákupech přes internet?

Oblastí, kde očekáváme mnohem vyšší nárůst, jsou právě e-shopy. U nich je meziroční nárůst 3,5krát až 4krát vyšší než v kamenném obchodě. Celková uživatelská zkušenost při placení na internetu se zlepšuje a tohle vše nám pomáhá při rozšíření plateb kartou v e-commerce. Zajímavý údaj je, že skoro polovina všech transakcí v e-commerce je realizovaná mimo Česko. Lidé se nebojí provádět platby i v e-shopech registrovaných mimo Česko. Bavíme se hlavně o regionu Asie.

HN: Visa dnes pracuje i na řešeních v dopravě − jízdné lze v některých městech nahrát i na platební kartu. Proč se do dopravy pouštíte?

V dopravě karta slouží spíše jako identifikační nástroj. Dopravu vnímáme jako prostředek, jak urychlit změnu chování lidí z pohledu toho, jak platební karty vnímají. Když se podíváte na to, jakým způsobem se karty momentálně používají, z hlediska počtu transakcí převažují platby u obchodníků. Z pohledu objemu transakcí ale převažují výběry z bankomatů. Snažíme se tenhle trend otočit, aby to bylo jako v západní části Evropy. A k tomu nám právě slouží i doprava. Chceme klientovi ukázat, že užívat kartu je jednoduché, pohodlné a nemusí se obávat kartu používat i u tradičních a možná i netradičních sektorů, jako je třeba placení za parkování.