Naplnit malou bedýnku regionálními potravinami trvá Evě Urbanové asi deset minut, s větší se "mazlí" i tři čtvrtě hodiny. Pardubická podnikatelka vyrábí pod značkou České bedýnky dárky pro firmy i menší zákazníky od roku 2014. Většina její práce spočívá v hledání malých živnostníků a podniků, kteří by dřevěné krabičky mohli obohatit o krajské či lokální speciality z českých plodin. "Jsou to tisíce hodin mravenčí práce, hledám na internetu, sleduji startupové soutěže, místní akční skupiny, jezdím na regionální setkání. Je to napínavá detektivka," komentuje hledání pochoutek Urbanová.

Ve smrkových bedýnkách bývá cokoliv, co si zákazník zvolí. Často je to třeba víno, paštika, karamel nebo čokoláda. Za poslední tři roky Urbanová naplnila a prodala téměř dva tisíce takových dárků. Bedýnky podle její skládačky stloukají dohromady rodinní truhláři, jiná česká společnost do nich laserem vypaluje firemní loga a přání. Podle ní její dárky letěly už téměř na všechny kontinenty, většina jde do firem. Jednu dostal i prezident Zeman.

Podnikatelce se sázka na šikovné české ruce a trend regionálních výrobků vyplatila. Začíná skokověji růst, loni měla tržby přes milion korun a nápad jí už vydělává. Zatím podniká sama na sebe, uvažuje ale o založení firmy i o tom, že zaměstná další dva lidi. Na trhu dárkových a reklamních předmětů se ročně točí miliardy korun a Urbanová má stále kam růst. Podle společnosti POPAI CE, která sleduje, kolik v Česku firmy utratí za takové předměty, to v roce 2015 bylo více než 5,5 miliardy korun.

Jenže podobných firem je mnoho, nemluvě o prodejnách s dárkovými koši. Podnikatelka se domnívá, že konkurenci poráží osobním přístupem. "Skládám bedýnku na přání, zatím nechci mít žádnou univerzální," říká s tím, že se snaží také předjímat, o co by mohl mít zákazník zájem. Baví ji obsah obměňovat, nyní plánuje přidat třeba české sklo.

Bedýnky zákazníkům Urbanová vozí i osobně. Čas na cestách považuje za hodnotné chvíle pro sebe. Přiznává, že při podnikání je náročné být s rodinou a udělat si čas i sama na sebe, bez podpory rodičů by to dělat nemohla. "Nechci se podnikáním odvařit. Potkávám podnikatelky, které nedopadly dobře, a já se nechci rozhodovat mezi dětmi a prací," míní.

Než začala Urbanová podnikat, pracovala ve farmacii. Léčiva nadnárodních výrobců prodávala 11 let, i když si vystudovaná učitelka myslela, že u toho dlouho nevydrží. "Ta práce mě ale hodně naplňovala," vzpomíná.

Jenže pak si dcera ve třech letech komplikovaně zlomila ruku a ona s ní zůstala šest týdnů doma. To ji stálo místo. "Sice jsem se vrátila, ale oznámili mi, že mění organizační strukturu. Nikdo mi přímo neřekl, že mě vyhazují za to, že jsem přes měsíc nebyla v práci," uvádí Urbanová s tím, že to pro ni byl šok. Zároveň však impulz ke změně. "Už nějakou dobu ve mně zrála myšlenka, že na trhu chybí poctivý, chutný produkt," říká.

Když na podzim 2014 začala podnikat, o dva měsíce později zjistila, že je těhotná. To bylo zrovna před Vánoci, což je pro dárkový byznys vrchol. Rizikové těhotenství jí ale nedovolilo jezdit za klienty, e-shop ještě pořádně nefungoval a zboží na skladech za desítky tisíc korun prošlo. "Abych o sobě dala vědět, nezbylo mi nic jiného než jít do soutěží," vypráví podnikatelka. V těch se začala umísťovat na předních místech, ačkoli investoři, se kterými se o svém nápadu bavila, radili bedýnky přejmenovat nebo se do nich vůbec nepouštět. Její nápad se začal šířit a podnikání rostlo, až si otevřela v Pardubicích i kamenný obchod. Ale ne všechno šlo hladce.

Loni v září našla prodejnu po kotníky plnou moči a fekálií. V domě, kde má v přízemí obchod, se přes víkend ucpal odpad. "Přišla jsem o všechno, byly tam stovky tisíc nejen ve zboží, ale i ve vybavení. Lahůdky se ladily celý rok a výrobci je nemohli vyrobit znovu, protože neměli základní suroviny," říká o kalamitě. Protože měla v obchodě i sklad, musela začít znovu. Podržela ji solidarita zákazníků i konkurentů, kteří ji podpořili. Firmy jí dávaly zakázky, jako by se nic nestalo, a vánoční období se jí podařilo překonat. Novou prodejnu ale zatím neplánuje, stále zavřený má i e-shop. Ten chce otevřít, až bude mít personální posily a vyřeší větší prostory pro sklad a výdejní místo. "Pomalu s pokorou stavím novou firmu," dodává.

Podívejte se na rozhovor Jolany Voldánové s Evou Urbanovou.

Jdi raději učit, často slyší úspěšná podnikatelka s Českými bedýnkami
Jdi_radeji_ucit_casto_slysi_uspesna_podnikatelka_s_Ceskymi_bedynkami.jpg