Nad vlastním podnikáním nikdy příliš nepřemýšlela. Byla dlouhá léta zaměstnaná v nadnárodních společnostech, kde ji bavilo mluvit s klienty o jejich podnikání. S konceptem rychlého občerstvení Bageterie Boulevard se jako první setkal její manžel, který se do něj podle Mileny Stejskalové zamiloval a brzy dokázal probudit stejné nadšení také u své ženy.

"Na počátku bageterie ve východních Čechách tedy stál manžel. Já jsem v tu chvíli byla spíše prostředník, který to měl zrealizovat," říká franšízantka pro východní Čechy, která dnes provozuje dvě pobočky řetězce v Hradci Králové a jednu v Pardubicích. "Manžel si myslel, že bychom měli naši energii věnovat něčemu vlastnímu," dodává Stejskalová. Manžel se nemohl k jinému podnikání uvolnit tak snadno jako jeho žena, která byla v tu chvíli zaměstnankyní americké nadnárodní společnosti.

Zaměstnanec je v pohodě

V roce 2012 se tak manželé Stejskalovi vydali na cestu po bageteriích, kterých bylo tenkrát v Česku 13 a nacházely se převážně v Praze. "Všechny jsme je objeli a mě koncept začal oslovovat a zalíbil se mi. Dohodli jsme se, že do toho půjdeme," říká Stejskalová, které toto rozhodnutí záhy proměnilo zaměstnanecký život od základů.

Není krok zpět

Zpočátku si Milena Stejskalová říkala "zkusíme to". Když však s podnikáním začala, zjistila, že už není cesty zpět. "Zvlášť když máte pod sebou zaměstnance, za které cítíte zodpovědnost." Těch má dnes několik desítek ve svých třech pobočkách Bageterie Boulevard. "Všechno musí fungovat," uvádí franšízantka.

"Jako zaměstnanec jsem byla vlastně v pohodě. Tehdy jsem sice musela splňovat plány, firma tlačila na zvyšování tržeb a podobně. Ale na konci měsíce vám přijdou peníze, máte zodpovědnost jen sami za sebe, můžete přijít a odejít. V okamžiku, kdy se přehoupnete do vlastního podnikání, tak to je každý den nová zkušenost, nový problém − pořád něčemu čelíte," popisuje hlavní rozdíly podnikatelka.

V listopadu téhož roku mohli zákazníci ve východních Čechách poprvé navštívit pobočku řetězce s bagetami. Cesta k "přestřižení stuhy" ale trvala zhruba tři čtvrtě roku. Poté co manželé získali zkušenosti z jiných bageterií jako návštěvníci, začali jednat s franšízorem, pracovat na smlouvách a zařizovat další praktické kroky k otevření vlastní restaurace.

Milena Stejskalová se navíc musela na půl roku převléct do pracovního oděvu a projít si všemi pozicemi, které dnes její zaměstnanci vykonávají.

"Ze začátku to pro mě bylo složité, protože mě z kanceláře najednou poslali do kuchyně." Dnes je však přesvědčená, že jí to v mnohém pomohlo, a proto to samé požaduje i od svých zaměstnanců. "Kdo neprojde celým procesem, není schopen restauraci dobře vést," myslí si.

Dva roky do kladných čísel

S rozjezdem pomohli začínající podnikatelce zkušení zaměstnanci z již existujících poboček. "Franšízor mi poskytl takzvaný opening tým lidí, kteří nám pomohli s nastavením jednotných procesů a se zaškolením prvních zaměstnanců," říká Stejskalová. Už za dva a půl roku se rozhodla otevřít další pobočku v sousedních Pardubicích. Zde už podle svých slov pomoc z centrály nepotřebovala, měla vlastní zkušené lidi, kteří jí s tím pomáhali.

Situace se trochu "zkomplikovala" šťastnou životní událostí. Manželům se v roce 2014 narodila dvojčata. "Pardubice pro mě byly boj. Skloubit těhotenství, péči o děti, výstavbu a provoz nové restaurace bylo náročné. Nakonec jsme to ale zvládli. Když se rozhodnete, tak vám nic jiného ani nezbývá. A hlavně jsme měli k dispozici dobré místo," popisuje Stejskalová.

V Pardubicích se otevřela Bageterie Boulevard na náměstí Republiky, ty hradecké jsou obě umístěny v obchodních centrech. První je v OC Futurum a druhá, nejnovější, v nákupním středisku Aupark. Ta byla otevřena dva roky po restauraci v Pardubicích.

V době, kdy byla většina provozoven bageterie pouze v hlavním městě, nebylo jednoduché zákazníky přesvědčit, aby jim dali šanci. Jen výjimečně koncept znali z jiných měst. "První roky byly velmi náročné. Hlavně na to, abychom lidem vysvětlili, že nabízíme dobrý produkt, a udrželi si jejich přízeň," přiznává Stejskalová, která si kromě baget ve svých podnicích chválí i kávu z profesionálních pákových kávovarů. "Konkurenční koncepty mají jen automaty a to je velký rozdíl."

Z červených čísel se byznys dostal za necelé dva roky. "Počítali jsme s tím, že zpočátku budeme ztrátoví, upozorňoval nás na to i franšízor," říká Stejskalová. Je rozdíl, zda stavíte novou restauraci nebo si kupujete již zaběhnutou. Po otevření třetí restaurace v Auparku zjistila, že se obchod mnohem lépe rozjíždí, když už v lokalitě nějaká pobočka je. Když tedy přemýšlí o další expanzi, zvažuje především již pokryté lokality, tedy Hradec Králové a Pardubice.

"Nechceme zůstat u tří restaurací," říká Stejskalová. "V menších městech to ještě nemá potenciál, když zvážíte náklady, které do tohoto typu podnikání musíte vložit, a předpokládaný obrat," dodává. Přestože je možné využít částečné financování za pomoci franšízora, měl by si podle Stejskalové zájemce o franšízu připravit alespoň tři miliony korun.

Kontroly od franšízora jsou přísné

Způsob provozování řetězce Bageterie Boulevard je pevně stanoven. "Franšízor přináší produkt, značku, logistické zázemí a inovace jak produktů, tak konceptu. Franšízant podniká se zavedenou značkou a spolupracuje na jejich rozvoji," popisuje franšízový přístup Stejskalová.

Franšízor na pobočky dohlíží v pravidelných kontrolách, zda dodržují veškeré požadované standardy. "Kontrola je u bageterie přísná, nicméně udržuje ten koncept na úrovni, kterou má," říká. Pokud na to podle ní není zájemce o franšízu připraven, měl by od svého záměru upustit, jinak by mohl být nepříjemně překvapen.

"Franšízové podnikání s bageterií je založeno na partnerství a základních pilířích spolupráce. Jedním z nich je i to, že pokud nevyděláváte, neplatíte franšízový poplatek," říká Stejskalová a dodává, že tím vznikne prostor pro větší investice do lokálních marketingových aktivit, zviditelnění značky a představení produktu co nejširšímu publiku v daném regionu.

Ovlivnit něco po svém je složitý proces, ale inovace, které mají vylepšit chod restaurace, je možné nadnést na pravidelných schůzkách franšízantů nebo manažerů. O výhodnosti jiného postupu je však třeba přesvědčit všechny. "Když se ta inovace má dostat do 35 restaurací, musí to být plošná shoda," vysvětluje Stejskalová.

Restaurace se tak jedna od druhé liší pouze drobnými designovými odchylkami. Bageterie Boulevard je vizuálně charakteristická různými novinovými ústřižky, které vtipně glosují veřejné dění nebo si pohrávají se slovy.

"Ústřižky má každá restaurace jiné a je trochu jinak koncipovaná. Ale vždycky je to v rámci našeho grafického manuálu," podotýká Stejskalová. Jediný významný způsob, jak svou restauraci odlišit od jiných, je podle ní přístup k zákazníkovi.

Bageterie Boulevard založil v roce 2003 podnikatel Petr Cichoň, který současně vlastní také společnost Crocodille, která prodává bagety na cesty. V současnosti existují více než tři desítky restaurací Bageterie Boulevard v Česku, Německu, ve Spojených arabských emirátech i na Slovensku.

jarvis_5b2ba0a7498e9baeb8c0233a.jpeg
Provozovna Bageterie Boulevard v Auparku v Hradci Králové.
Foto: archiv Bageterie Boulevard