Paleta škod, za něž nesou firmy a živnostníci odpovědnost, je nesmírně široká. V některých případech přitom podnikatel ani nemusel škodu sám zavinit. Stačí, když například v restauraci zmizí z věšáku drahý kabát, který si tam host odložil. Jestliže se zloděj nenajde, bude muset kabát zaplatit provozovatel restaurace.

Podle statistik pojišťoven nabral nárůst škod vymáhaných v rámci podnikatelské odpovědnosti v posledních letech na tempu. "Ročně je to zhruba o 30 procent, což je dáno novým občanským zákoníkem i tím, že roste povědomí lidí o tom, že se mohou domáhat i poměrně vysoké náhrady," říká ředitel pojistné služby Suri Pavel Jechort.

Některé pojišťovny dokonce uvádějí, že z odpovědnostních pojistek plní mnohem častěji než z pojištění majetku. Ještě nedávno přitom byl poměr obrácený. "U pojištění podnikatelů evidujeme zhruba čtyřikrát více škod z pojištění odpovědnosti než z pojištění majetku," uvádí Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

12 procent

podnikatelů má podle České asociace pojišťoven uzavřenou obecnou nebo profesní pojistku odpovědnosti. To znamená, že pojistku má jen každý osmý podnikatel nebo živnostník.

Nejčastěji podle ní pojišťovna z pojistek podnikatelů platí škody na nemovitostech a stavební škody, dále poškození zařízení bytů a újmy na zdraví. Například u pojišťovny Kooperativa se pak na vyplaceném plnění výrazně podílí úrazy žáků a odcizené věci ve školách. "Pojistné plnění z odpovědnostních škod některých škol či školek bohužel několikanásobně přesahuje předepsané pojistné," dodává mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Nárůst celkového počtu řešených případů potvrzují i právníci, kteří stojí ve sporech na opačné straně a zastupují spotřebitele. "Nárůst počtu případů může být mimo jiné spojen také s větším množstvím společností zabývajících se často i bezplatným zprostředkováním právních služeb, neboť tento způsob řešení je pro klien­ty spojen s minimálním rizikem a náklady," míní Petr Novák, advokát spolupracující se společností Vašenároky.cz.

Odpovědnost bez hranic

V praxi podnikatel odpovídá za veškeré škody, které způsobil svou činností, ať již porušil zákon, smlouvu, nebo dobré mravy. Občanský zákoník od roku 2014 dokonce zavedl i odpovědnost za škodu způsobenou informací nebo radou. Tu nese každý, kdo v jednání se spotřebitelem vystupuje jako odborník a poskytuje mu rady. "Toto ustanovení se může týkat prakticky všech povolání s jistou mírou specifických znalostí a vědomostí, jako jsou lékaři, finanční poradci, advokáti, stavbyvedoucí, automechanici a tak dále, ale i osob, které se za tyto odborníky pouze vydávají," upozorňuje advokát Filip Melzer z kanceláře Havel & Partners.

Kromě svých chyb pak podnikatel ručí také za své zaměstnance. Bude to tedy on, kdo bude vždy platit náhrady zákazníkům, ačkoliv jim škodu v praxi nezpůsobil sám, ale některý z jeho lidí. Po zaměstnanci pak může firma náklady vymáhat pouze v případě, že k nehodě došlo v důsledku porušení pracovníkových povinností. Jde třeba o situace, kdy zaměstnanec ignoroval pokyny šéfa nebo byl v práci opilý.

Zákon navíc ani nijak nelimituje výši škody, za niž firmy ručí. "Podnikatel tak zpravidla odpovídá za celou vzniklou škodu, a to jak za škodu skutečnou, tak za ušlý zisk," vysvětluje Novák.