Digitální éra představuje velké výzvy také pro pojišťovny. Technologie nacházejí uplatnění v "útrobách" pojišťovacích systémů, zároveň se v souvislosti s digitalizací pojišťovnám otevírají dveře k novým typům produktů − je třeba chránit i virtuální data. "Rozvoj digitalizace a robotizace v pojišťovnictví přináší řadu pozitiv. Zrychluje proces likvidace pojistných událostí a přispívá ke snížení rizik pojistných podvodů," popisuje vývoj na trhu Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven.

Digitalizace pojišťoven má různé podoby. Jedním z příkladů uplatnění je digitální platforma NN Stela pojišťovny NN. Ta slouží v podstatě jako vnitropodnikový informační systém pro správu vztahů se zákazníky, má však i přesah do dalších činností pojišťovny. Skrze takzvaný prodejní modul mohou prodejci klientovi naživo ukazovat různé propočty životního pojištění a penzijního spoření. Navržené smlouvy se následně elektronicky podepíšou.

Soutěž Pojišťovací inovátor

Proměna toho, jak pojišťovny komunikují s klienty, respektive přesun z fyzického do virtuálního světa, se silně promítá do nominací soutěže Pojišťovací inovátor. Té se účastní celkem čtrnáct různých služeb, pojistných produktů a dalších vylepšení. Inovativní pojišťovací produkty, které přišly na trh nejpozději během let 2017 a 2018, nominují do soutěže samy pojišťovny. Veřejnost může hlasovat na stránkách nejbanka.cz. 

"Pojišťovny nyní, v éře mobilních komunikací, usilovně hledají nové přístupy k vyhodnocování rizik, jimiž by obohatily tradiční pojistnou matematiku založenou na dlouhodobých statistických datech," popisuje možnosti technologií Jaroslav Peyerl, odborník na finanční sektor ze společnosti IBM.

V případě pojištění aut slouží k alternativnímu ohodnocení rizika například takzvaná telematika. Ve voze je umístěno malé zařízení (někdy ho může nahradit chytrý telefon), které skrze GPS či speciální čidla monitoruje jízdu řidiče. Počítá mimo jiné, kolik kilometrů řidič najezdí. Ujetá vzdálenost pak umožňuje rozlišit více a méně rizikové pojištěnce a nabídnout jim podle toho rozdílnou cenu. Telematiku využívá při nabídce povinného ručení či havarijního pojištění například Uniqa. S ujetou vzdáleností sice řidiči získávají praxi, množství krizových situací, kterým jsou vystaveni a při nichž jim hrozí nehoda, tím ale roste.