Poptávka po elektrokolech v Česku raketově roste. Loni se jejich prodeje zvýšily meziročně až o třetinu. A rozšiřuje se i skupina zákazníků, kteří je vyhledávají. Zdaleka tak neplatí představa, že na kolech s elektrickým pohonem jezdí pouze důchodci. Podle prodejců je dnes nakupují lidé napříč věkovými kategoriemi.

"Boom elektrokol nastal v Česku v loňském roce a pokračuje. Oproti jaru 2017 se nám zvedly prodeje až o 40 procent. Při pohledu na Německo, kde podobný rozmach nastal v roce 2015, máme dobré vyhlídky, protože tam trh roste ročně stále o 30 procent. A například v Belgii činí elektrokola už 60 procent všech prodejů kol na trhu," popisuje Jakub Ditrich, jednatel společnosti Ekolo.cz, který v Česku elektrokola prodává a také vyrábí pod značkou Agogs.

Kola s elektromotorem se těší oblibě například mezi lidmi, kteří chtějí jezdit do práce, aniž by se zpotili. Hodí se i těm, kteří plánují delší výlety, ale bojí se, že by celou trasu nezvládli, nebo vyrážejí s parťákem, který má lepší fyzičku a je rychlejší. Využívají je nicméně i sportovci, kteří chtějí během jízdy či tréninku lépe hospodařit s vlastními silami a optimalizovat zatížení svalů.

Elektrokola přitom nejezdí sama, stejně jako na normálním kole musí jezdec šlapat a elektrický pohon mu slouží pouze jako výpomoc, třeba do kopců nebo na dlouhé trasy. Pomocí ovládacího panelu si cyklista může nastavit, jak moc mu má motor pomáhat.

Legislativa elektrokola chápe jako běžná jízdní kola, a jejich užívání tedy není nijak omezeno. Jezdit na nich tak mohou klidně i děti a mladiství, ačkoliv v tomto segmentu zatím není příliš velká nabídka.

Levné kolo mohou prodražit opravy

Investice do kol s elektromotorem nicméně není úplně levná záležitost, a před nákupem je tak dobré udělat si důkladnou rešerši. "Mějte na paměti, že elektrokolo si nekupujete na jednu sezonu, ale mělo by vám v ideálním případě sloužit mnoho let a ujet s vámi několik tisíc kilometrů," říká Lukáš Drahovzal, manažer komunikace s klienty z prodejny elektrokol Akumo.

Elektrické kolo v rozumné kvalitě se podle něj dá pořídit v cenách od 25 tisíc korun. "Jen základní sada pro elektrifikaci kola stojí 15 tisíc korun a k tomu je potřeba připočíst hodnotu samotného kola. Nejsem zastáncem předražených kol, ale máme bohaté zkušenosti s tím, jak levné produkty vypadají po roce provozu. Upozorňujeme proto zákazníky, že nižší počáteční investice často přináší vyšší investice do servisu a údržby kola," uvádí Drahovzal.

Podobnou zkušenost má i Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo.cz. "Pro zákazníky je největším lákadlem nízká cena, ta ale bývá vykoupena neznačkovou baterií s nestabilní životností a špatnými komponenty," upozorňuje Ditrich. Výsledná cena se odvíjí od typu kola, motoru a baterie, výbavy a dalších parametrů. Vyšplhat se klidně může až na stovky tisíc korun. Záleží tedy jen na tom, kolik je člověk do kola ochotný investovat.

Nabídka jednotlivých výrobců dnes čítá několik stovek typů těchto kol. "Elektrokola jsou dnes ve stejném sortimentu jako mechanická jízdní kola. Na trhu tedy najdeme terénní, trekingová, městská i skládací kola s elektrickým pohonem. V nabídce jsou i mikrokola s hmotností pod 15 kilogramů a v letošním roce nově také silniční e-kola," líčí Ditrich.

Důležitý je dojezd i umístění motoru

Vedle typu kola by zákazníci měli zvážit, jak velký očekávají dojezd. Ten závisí na použitém typu motoru a řídicí jednotky, nastavení asistence motoru, terénu a převýšení trasy, ale i na jízdním stylu a váze jezdce. "Stejné elektrokolo se stejnou kapacitou baterie s 50kilovým cyklistou ujede dvojnásobnou vzdálenost s asistencí motoru než s jezdcem o váze 100 kilogramů," popisuje Ditrich.

Občas se stává, že hodnoty, které u dojezdu uvádí výrobce v katalogu, jsou nadhodnocené. "Zákazníci by se proto měli informovat u prodejce, jaký je reálně vyzkoušený dojezd," doporučuje Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumo.