Tisíce nových škodovek, které od září sjedou z výrobních pásů největší české automobilky, nebudou moci zamířit ke svým majitelům. Škoda − stejně jako další výrobci v celé Evropě − nestíhá získat všechna razítka nutná k tomu, aby auto mohlo na silnice. Důvodem jsou přísnější pravidla pro měření emisí, která v Evropě začnou platit právě od 1. září. Bude se testovat více vozů, potrvá to déle a měřicí laboratoře už nyní nezvládají zvýšenou poptávku automobilek.

Skupina Volkswagen, do které původem česká automobilka spadá, minulý týden oznámila, že se kvůli novým pravidlům zpozdí dodávky zhruba 250 tisíc koncernových aut. Škodovce hrozí, že se jí po září během krátké doby nahromadí až desítky tisíc nových vozů, které nebude možné dodat zákazníkům.

Proto si mnozí zákazníci na vozy počkají déle. Čekací lhůty na některé typy už dnes přesahují půl roku. Takto by se mohly prodloužit o další týdny až měsíce. "Některé varianty mohou být dočasně nedostupné. V tuto chvíli nelze nijak paušalizovat, dočasné zpoždění dodávek závisí na specifikaci jednotlivých modelů," říká mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

1,2 milionu

aut dodala loni Škoda Auto zákazníkům. Byl to nejúspěšnější rok ve 122leté historii firmy. Automobilka je na hraně svých kapacit. Dokázala by prodávat výrazně více aut, než kolik jich vyrobí.

Pro automobilku, která ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách vyrobí okolo sedmi tisíc aut týdně, představuje situace logistický problém − firma musí řešit, kam auta, která nebude možné dodat zákazníkům, zaparkovat.

Škoda obsadí letiště v Milovicích

Podle informací HN se Škoda domluvila na pronájmu celého areálu letiště v Milovicích ve Středočeském kraji. To dočasně promění v odkladiště nových automobilů. Letiště, na kterém zítra odstartuje tradiční hudební festival Votvírák a na kterém se pravidelně konají i další kulturní akce, automobilka převezme v druhé polovině srpna.

Nejprve bude firma skladovat nehomologované vozy na parkovištích u svých závodů. Část škodovek poputuje i na odstavné plochy u závodu ve Vrchlabí, kde se dnes vyrábí pouze komponenty, a nikoliv celé vozy. Ve chvíli, kdy budou obsazena všechna parkoviště v blízkosti továren, začne "export" do Milovic. Firma chce tamní areál využívat několik měsíců.

Příliš málo času

Měřicí laboratoře v Mladé Boleslavi jedou naplno. Ještě na jaře loňského roku se tam pracovalo v jednosměnném provozu, dnes jsou to tři směny a ani to nestačí.

S problémem se potýkají i další evropské automobilky. Ty se o nové metodice dozvěděly loni v červenci. Na provedení změn tak dostaly 13 měsíců, což je podle nich málo. Výsledkem je, že prakticky všechna měřicí centra v Evropě mají plné kapacity. Vyloučena je také možnost, že by firmy narychlo rozšiřovaly své stávající laboratoře. Výrobci měřicích technologií jsou kvůli enormní poptávce zahlceni až na několik let dopředu.

Nový způsob měření Evropská unie nastavila tak, aby produkce emisí uvedená na papíře odpovídala realitě. Dříve se testy prováděly v laboratořích a na vozy přitom nebyly kladeny vysoké nároky. Emise při měření tak byly většinou nižší než za skutečného provozu. Nyní se vozy testují i přímo na silnicích. Podle Škody Auto trvá testování jednoho typu vozu v průměru o čtyři až pět týdnů déle než podle staré metodiky.

Hlavní komplikací pro automobilku je však to, že v porovnání s minulostí musí testovat výrazně větší množství vozů. Původně bylo třeba u každého modelu měřit emise a spotřebu pouze u těch variant, které se lišily obsahem motoru a typem převodovky.

Nyní musí automobilky zvlášť homologovat všechny varianty, které se od sebe jakkoliv liší − například i šířkou pneumatik či systémem klimatizace. Důvodem je rozdílná hmotnost vozu či aerodynamika v případě odlišností v karoserii, které se promítají do spotřeby.

Škoda Auto nabízí několik set typů vozů a jejich variant. A právě to jí nyní působí komplikace.