Dne 16. května 1945, po skončení druhé světové války, se prezident Edvard Beneš a jeho paní Hana vraceli vlakem z Blanska do Prahy. Nejenže se dochovalo velké množství fotografií rozjásaných davů na jednotlivých nádražích, jimiž tento "Prezidentský vlak" projížděl, ale existuje i několik fotografií přímo z interiéru. Díky tomu například víme, že prezident Beneš s chotí cestovali především v salonním voze Aza 1-0080.

Zejména díky fotodokumentaci uložené v České tiskové kanceláři i v Tiskové agentuře Slovenské republiky je možné mnohé "prezidentské jízdy" rekonstruovat. A asi nejlépe zdokumentovanou jízdou vlaku se salonními vozy je právě zmíněný triumfální návrat prezidenta Beneše. Zprovozněním historického "Prezidentského vlaku" se Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami a se Železnicemi Slovenské republiky rozhodly oslavit sté výročí založení Československa jako moderního společného státu Čechů a Slováků.

Od arcivévody po generála

Do současnosti se v Česku dochovalo pět železničních salonních vozů z takzvaného Prezidentského vlaku − a to jak ve sbírce Národního technického muzea, tak ve vozovém parku Českých drah. Jedná se o vozy, které v různých etapách sloužily československým prezidentům pro jejich jízdy nejen po republice, ale i do zahraničí. Tři z nich jsou přitom ještě provozuschopné. Unikátnost celého projektu spočívá v tom, že vzhledem ke stáří jednotlivých salonních vozů a jejich historické hodnotě už je v budoucnu nebude možné představit ve funkčním provozu. Stanou se pouze vystavovanými exponáty.

Unikátní souprava

◼ Takzvaný Prezidentský vlak potáhne parní lokomotiva 464.202 přezdívaná "Rosnička", vyrobená v plzeňské Škodovce roku 1956.

Jedním ze zapřažených vagonů bude i salonní vůz Aza 1-0086, který byl sice vyroben pro Františka Ferdinanda d'Este.


◼ Vlak bude k vidění na těchto místech:

29. 6. – 2. 7.: Brno (Areál brněnského výstaviště),

4. 7.: Bratislava (Muzeum dopravy),

6. 7.: Nitra (Vlakové nádraží),

8. 7.: Zvolen (Vlakové nádraží),

9. 7.: Lučenec (Vlakové nádraží),

11. 7.: Žilina (Vlakové nádraží),

13. 7.: Košice (Vlakové nádraží),

16.–17. 7.: Zlín (Nádraží Zlín-střed),

19.–20. 7.: Olomouc (Hlavní nádraží),

22.–23. 7.: Pardubice (Hlavní nádraží),

7.–8. 8.: Plzeň (Nádraží Plzeň-Jižní předměstí),

10.–12. 8.: Plasy (Vlaková stanice),

14.–19. 8.: Lužná u Rakovníka (Muzeum ČD),

21.–26. 8.: Chomutov (Železniční depozitář NTM),

28. 8. – 2. 9.: Praha – Masarykovo nádraží, areál NTM

První z těchto tří ojedinělých provozních vozů má ještě rakousko-uherskou historii. Jdeo vůz Aza 1-0086 z roku 1909, který byl vyroben pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este a jeho rodinu na základě jeho pokynů. Vůz pochází z Ringhofferových závodů v Praze na Smíchově a po vzniku Československa sloužil kromě jiného i prvnímu československému prezidentovi Tomáši Garriguu Masarykovi. Mezi vládními a prezidentskými salonními vozy fungoval až do roku 1959, kdy byl úředně zrušen a převeden do sbírky Národního technického muzea.

Druhým unikátním železničním salonním vozem je vůz Aza 1-0080, speciálně vyrobený pro prezidenta Masaryka k jeho 80. narozeninám v březnu roku 1930 Ringhofferovou továrnou. Tento vůz přichází s novou konstrukcí vozové skříně, která je už celokovová, dřevo je zde pouze výplňovým prvkem.