Státní plavební správa v pátek zastavila s okamžitou platností provoz lodí na Labi pod lávkou v Nymburce, která je v havarijním stavu a mohla by se kdykoli zřítit. Lodě se musejí otáčet, Povodí Labe se je snaží o zákazu plavby v Nymburce informovat na plavebních komorách. Sdělila to ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Labe v Nymburce je dopravně významná lodní cesta, náhradní cesta neexistuje. Město se rozhodlo, že lávku zbourá. Starosta má ale obavy, že to nepůjde dříve než v srpnu.

Po Labi v Nymburce plují především osobní lodě, nákladní cestu využívají méně. "Na lávku budou umístěné zákazové znaky a dole budou žluté bóje. V tuto chvíli nic jiného udělat nemůžeme, město Nymburk nás informovalo o naprosto havarijním stavu lávky, která může kdykoli spadnout, takže jiné řešení než zastavit tam plavbu v tuto chvíli nemáme," řekla Němcová.

Mluvčí státního podniku Povodí Labe Hana Bendová řekla, že v pátek odpoledne budou před lávkou umístěny značky oznamující lodníkům zákaz plavby. Ve směru proti proudu budou značky na březích a po proudu na silničním mostě před lávkou. V pondělí Povodí Labe přímo do řeky umístí bóje. Na plavebních komorách před i za lávkou budou komorníci upozorňovat na uzavřený úseky řeky posádky lodí, aby dál nepluly zbytečně. Jiná opatření Povodí Labe neplánuje.

Nymburk zakázal vstup na lávku loni v prosinci, lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, která se zřítila do Vltavy. Technici z Kloknerova ústavu nymburskou lávku zkoumali od května a nepotvrdili její úplnou bezpečnost, Nymburk proto uzavřel i prostranství na březích pod lávkou.

Město se nyní bude snažit lávku co nejrychleji zbourat. Demolici zdržuje podle starosty Pavla Fojtíka výběrové řízení na firmu, která demolici udělá. "Pokud vše půjde, tak by mohla být lávka zdemolována v srpnu," řekl Fojtík. Náklady na demolici se odhadují až na sedm milionů korun. Projektová cena také určí, zda se bude veřejná zakázka soutěžit jako podlimitní, nebo nadlimitní, což může mít vliv na konečný termín. "Je to nutné řešit a já samozřejmě budu tímto směrem s městem komunikovat," dodala Němcová.

Lidé musejí nyní místo uzavřené lávky používat pro přechod přes Labe železniční most nebo hydroelektrárnu, což ale znamená více než kilometrovou cestu navíc. S uzavřenou lávkou sousedí most pro automobily, přes který ale kvůli bezpečnosti není možné pěším průchod umožnit. Od 15. ledna navíc město zavedlo bezplatnou autobusovou dopravu mezi náměstím Přemyslovců a Zálabím, které je na druhé straně řeky. Lidé mohou jezdit autobusem zdarma mezi zastávkami Nymburk, Zálabí PVT a Nymburk, náměstí. V každém směru jede za den zhruba 45 linek, doprava zdarma se tak týká 90 spojů.

Uzavření vodní cesty omezí například provoz největší české osobní lodi Florentina, která vozí turisty do Poděbrad. Provozovatelé si budou muset najít nový cíl, podle Hlaváče by mohlo jít například o Brandýs nad Labem.

Omezení se dotkne také výletní lodi Blanice, která pravidelně jezdí z Poděbrad do Nymburka a dále do Hrabalova Kerska a Ostré. "V podstatě pro nás končí plavební sezona na této trase, my se na tu naši trasu už nedostaneme. Měli jsme nasmlouvanou spoustu školních výletů, které budeme muset zrušit," řekl provozovatel Blanice Petr Bárta. Ekonomický dopad se podle něj v současné chvíli nedá vyčíslit, loď nyní bude jezdit pouze mezi Nymburkem a Poděbrady.

V blízkosti nebezpečné lávky sídlí také poříční oddělení policie. "Máme tam nějaký zákaz proplutí, nicméně jako jedna ze složek IZS, když bude nutnost, tak zákaz porušíme, to se nedá nic dělat," řekl zástupce poříčního oddělení policie v Nymburce Tomáš Martinec. Místní policie bude podle něj také dohlížet na dodržování zákazu, jeho porušení může policie vyřešit na místě, případně případ předá Státní plavební správě k došetření. "Začíná sezona, takže plavidel přibude, takže pro nás je to svým způsobem práce navíc," dodal Martinec.

Podle autora lávky Jiřího Stráského zkorodovala konstrukce vůli nekvalitnímu stavebnímu provedení. Diagnostický průzkum Kloknerova ústavu ČVUT zjistil, že v betonu, v němž jsou nosná lana zabetonovaná, jsou kaverny, a že předpínací lana, jež vedou v kabelových kanálcích, nejsou zainjektovaná, a proto mohla zkorodovat. Konstrukční systém je podle Stráského vyhovující.

Brněnský inženýr Stráský, který je jedním z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí, navštívil město loni 13. prosince a předložil jeho vedení ideový návrh, ve kterém nahradil lana zabetonovaná v konstrukci novými lany vedenými vně konstrukce. Kdyby město návrh přijalo, bylo možné lávku opravit a znovu používat. Podobný problém měla lávka v Bratislavě navržená jinými projektanty. Na Slovensku lana nahradili a konstrukce se stále používá.

Město ale dává podle Stráského přednost nové konstrukci, která by byla širší a pohodlnější. Lávka v Nymburku se totiž projektovala podle tehdy platných předpisů, a proto je poměrně úzká a je ve velkém sklonu.

Podobné lávky projektoval zhruba před 40 lety, jedna slouží například v Brně přes Svratku. Šest jich je v USA, jedna ve Velké Británii a nejsou s nimi problémy. Podobný typ konstrukce se navrhuje i dnes. "Samozřejmě jsme mnohem dále technologicky," poznamenal.

Stráský navrhoval také zřícenou lávku v Praze-Troji. Po jejím pádu vyrazil na obhlídku svých dalších identických děl. Pražská lávka podle něj spadla nečekaně také právě kvůli korozi nosných lan. Jejich stav měl podle Stráského kontrolovat pravidelně správce.

"Stav a jeho kontrola je obecně problém mostů v celé republice. Stačí se podívat na Černou Horu a most přes Novomlýnské nádrže," poukázal na dva mosty na silnicích první třídy. Oba se nacházejí na jižní Moravě a oba uzavřelo či omezilo na nich provoz Ředitelství silnic a dálnic prakticky ze dne na den, protože se při mimořádné kontrole zjistil horší stav, než se předpokládalo.

Aktuální stav policejního vyšetřování pádu trojské lávky Stráský nezná. "Dělají se posudky, ale já se nedostanu k žádným informacím," řekl. Lávka se zřítila do Vltavy loni v prosinci, čtyři lidé se zranili.