Když Petr Vurbs mluví o svém prvním setkání se sociální demokracií, na chvíli se zasní. "Tehdy byl Lidový dům plný lidí. Na kampani pro volby v roce 2010 pracovalo opravdu mnoho lidí. S dneškem se to nedá absolutně srovnat," vzpomíná Vurbs na situaci v sídle ČSSD před parlamentními volbami v roce 2010, kdy byl šéfem strany Jiří Paroubek. Kampaň vedl Jaroslav Tvrdík a k dispozici byli mimo jiné američtí poradci.

Kdeže ale ty doby jsou. Tvrdík, muž s pověstí megalomana, je už dávno pryč, Paroubek ani není členem strany a levicová partaj mezitím prošla vzestupy i pády. Především se ale změnil Lidový dům, stejně jako postavení Petra Vurbse.

Dřívější brigádník je dnes tiskovým mluvčím a v takřka vybydleném Liďáku se snaží dát dohromady mediální a marketingový tým kolem nového předsedy strany Jana Hamáčka.

Už žádná spolupráce s Američany, zatím ani žádná spolupráce s tuzemskou agenturou, Hamáček sází na skromné vlastní zdroje. Moc jiných možností ani nemá, finanční situace strany není dobrá, a navíc se ani nikdo moc nežene do nijak jednoduchého úkolu zapracovat na image rozhádané strany.

"Musíme začít takřka od začátku," upozorňuje mluvčí a přiznává, že současný tým je zatím hodně malý. Spolu s ním ho tvoří hlavní poradce předsedy Jakub Kulhánek, šéf středočeské ČSSD Robin Povšík a politolog Pavel Šaradín, který začal pro sociální demokraty nedávno pracovat.

"Scházíme se pravidelně dvakrát týdně, ale ve skutečnosti jsme v kontaktu skoro pořád, práce je strašně moc," popisuje Vurbs, který je zároveň zástupcem vedoucího sekce PR a marketingu. Pozice vedoucího přitom není obsazena, stejně jako některá další místa, a Vurbs právě nyní hledá nezbytné posily. Pochvaluje si, že v tom má maximální podporu Hamáčka i dalších lidí z vedení.

Předseda sociální demokracie si musí být vědom, že bez pořádného marketingu nemá šanci postavit stranu na nohy. Ať už zůstane v opozici, nebo se zapojí do vlády premiéra Andreje Babiše a bude i tak čelit jeho obrovskému zázemí v domovském hnutí ANO i na Úřadu vlády. Straníci si dosud nejvíce ze všeho stěžovali na to, že při společném vládnutí v kabinetu Bohuslava Sobotky nedokázala ČSSD Babišovi ani v nejmenším mediálně čelit a neuměla prodávat vlastní programové úspěchy, přestože měla premiéra.

"Všichni víme, že v tomto musíme hodně přidat," ujišťuje Vurbs a tvrdí, že se první věci už podařily. Sociální demokraté začali podstatně více využívat sociální sítě. Umisťují sem třeba informace o tom, co prosazují při vyjednávání s ANO o vládě, jak si vedou v Poslanecké sněmovně. Předním politikům strany rozesílají pravidelné SMS s nápovědou, jak by mohli co nejstručněji a nejsrozumitelněji vysvětlovat programové priority strany, a Hamáček se snaží být podstatně více v kontaktu s médii.

Tým ANO má velký náskok

Snaha sociální demokracie je sice evidentní, ale Andrej Babiš má nadále pořádný náskok. Stačí se podívat na prezentaci ANO a na samotného Babiše. Připomíná to permanentní předvolební kampaň s velkým množstvím billboardů a inzerátů, s vysokou aktivitou na sociálních sítích, včetně mnoha videí s vynikajícími údaji o počtu zhlédnutí i lajků. Marketingovému zázemí ANO a personálnímu obsazení příslušných pozic může nyní v politice někdo konkurovat jen stěží.

Tiskový tým ANO ve složení Lucie Kubovičová, Vladimír Vořechovský, Marek Prchal, Marek Hanč se schází prakticky každý den. Začínají velice brzo ráno monitoringem médií a jsou spolu dlouhé hodiny často až do večera. "Jsme už několik let zároveň velcí kamarádi, což nám v práci hodně pomáhá. Výborně si rozumíme, každý přicházíme s nápady, co a jak bychom mohli udělat, máme samozřejmě přehled, co se kde napsalo," říká Kubovičová, která se často pohybuje v Babišově nejbližším okolí.

Každý v týmu má jasnou roli, v níž může zúročit dřívější zkušenosti. Hanč se stará o podklady pro různá mediální vystoupení, ať už Babiše nebo dalších členů vedení ANO, Prchal má na starosti především sociální sítě.

"Zdravím vás všechny v Českých Budějovicích. Tak KONEČNĚ jedem za vámi. Už to znáte. Klasika. Jeden autobus, v něm všichni ministři. No a samozřejmě já. Projdeme si to nejdůležitější, co váš kraj trápí a kde je potřeba nejvíc investovat. A večer pokec," psal například na začátku tohoto týdne na Facebooku familiárně Babiš. Texty prý dává s Prchalem sám dohromady. Cesty do krajů jsou z hlediska "prodejnosti" politiky požehnáním, umožňují mediálnímu týmu zaplňovat sociální sítě mnoha fotkami i videoukázkami s "obyčejnými" lidmi.

S tiskovým týmem totiž vyráží i redaktorka s kameramanem, často se takticky zdržují za Babišem a natáčejí přes jeho záda reakce publika. Hotová reportáž s návrhem textu putuje přes editorskou kontrolu Vořechovského k Babišovi. Ten má před publikováním poslední slovo.

Uživatele sociálních sítí pak atakuje mnoho záznamů, kde se prezentuje jako politik, který je neustále mezi voliči a takřka nepřetržitě řeší problémy země. Připravují se i "oddechová" videa s Babišem v civilnější podobě, například když mu na proslulé Čapí hnízdo přijedou zahrát a zatančit folkloristé a on je na oplátku potěší penězi ze své nadace Agrofertu.

Právě internet, kde jsou Babišovi marketéři tak akční, je na druhé straně prostředím, kde za práci pro kontroverzního miliardáře platí daň v podobě ostré kritiky, a to z laických i odborných kruhů.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Za čím vším stojí marketingový expert Jakub Horák.
  • Přijdou piráti s dalším vězeňským autobusem?
  • Jak loví TOP 09 u konkurence.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se