V tuto chvíli je to stále David proti Goliášovi, trpaslík proti obrovi. Ale prak je nabit a momentum je na straně outsidera. Trh s levnými letenkami má ke stagnaci daleko a nízkonákladové aerolinie stále do svých letadel lákají nové cestující. Nejúspěšnější je v tom dlouhodobě zakladatel oboru, irský Ryanair. Teď mu ale roste zdatný soupeř − maďarský Wizz Air, který má našlápnuto zatřást sektorem levné letecké dopravy v Evropě. Nyní Maďaři osnují první pokus o útok na pevnosti konkurenta a ze svých východoevropských držav chtějí proniknout na čistě západoevropské trasy.

V tuto chvíli se oba kohouti v počtu přepravených pasažérů nemohou srovnávat. Náskok Irů je více než patrný. Za posledních dvanáct měsíců služby Ryanairu využilo na 123 milionů lidí, zatímco fialově pomalovanými letadly Wizz Airu ve stejném období cestovala jen čtvrtina tohoto počtu. Jeho čísla ale zaznamenávají oproti saturovanějšímu Ryanairu mnohem prudší nárůst. Obě low cost aerolinky zároveň dominují žebříčku seřazujícímu sektor podle provozní marže, když se Maďaři vyhoupli na druhé místo a poslali dolů mimo jiné dlouhodobě druhého Steliose Haji-Ioannoua s jeho EasyJetem. Nyní plánuje maďarská firma vyzvat na souboj i Iry.

Konkurence místo symbiózy

Ještě před dvěma lety přitom o nich specializované letecké servery psaly jako o rivalech, kteří spolu žijí v perfektní symbióze. Ryanair si tehdy užíval své dominance nad západoevropským nebem, Wizz Air měl své državy ve východní Evropě a oba kohouti se na ostří nože střetávali prakticky pouze v Polsku. Nyní ale aerolinky se sídlem v Budapešti významně posilují.