Dánský designér Sigurd Larsen dostal od německé společnosti Hornbach jasný úkol. Z materiálů a za použití nářadí zakoupitelných v jednom z hobbymarketů Hornbach navrhnout designové křeslo. Výrobní postup následně pečlivě zaznamenat a sepsat do podrobného návodu, který je od pondělka v podobě výpravné knihy v síti hobbymarketů ke koupi. Hornbach novým projektem slaví 20 let v Česku.

"Je to něco, co si každý dokáže udělat, může to být zábava a řemeslně se to dá zvládnout," říká Jaroslav Paděra, generální ředitel českého a slovenského Hornbachu. Společnosti, která v uplynulých dvaceti letech na českém trhu otevřela deset nákupních center pro kutily.

Na křeslo přepásané modrobílým popruhem navážou i další kusy nábytku. Na rozdíl od různých nábytkářských firem prodávajících výrobky, které je potřeba doma jako stavebnici složit, je koncept Hornbachu větší výzvou. Každý díl si musí zákazník vyrobit sám. Kostru křesla ze stavební překližky, potah opěradla a sedáku vznikne z polypropylenového popruhu, který se zpravidla používá pro upínání nábytku nebo přemísťování těžkého nákladu.

70 procent

všech zákazníků Hornbachu jsou drobní domácí kutilové.

Designér odkázaný jen na jeden obchod po kutilsku zapojil fantazii a umění improvizace. "Ten popruh je opravdu krásný kus bytového textilu. Proto jsem ignoroval jeho původní smysl," vysvětluje Larsen. Podle odhadu HN stojí materiál zhruba na tři tisíce korun, potřebné nářadí vyjde nastejno. Kutil však nástroje jako akuvrtačku nebo přímočarou pilu nejspíš už ve své dílně stejně má.

"Před dvaceti lety šly nejvíce na odbyt základní výrobky na rekonstrukce, protože vše bylo zanedbané. Dnes jsou to více technologické věci, kvalitativně se to posunulo dál," popisuje Paděra, který v německé firmě působí od jejího vstupu na český trh v 90. letech.

Nejčastějšími zákazníky jsou drobní kutilové. "Zákazníci, kteří nakupují pro firemní účely, nebo profesionálové, činí kolem 30 procent. Zbytek je soukromá spotřeba," říká Paděra.

Hornbach v Evropě prosperuje. Kromě Česka, Slovenska a Německa působí například v Nizozemsku, Rakousku či ve Švédsku. Celkem má koncern 156 hobbymarketů v devíti evropských státech. "V ČR i celkově je na tom Hornbach hospodářsky dobře," říká Paděra. Přesná čísla za Česko sdělit nechce, oproti předchozímu roku ale prý vzrostla. Což naznačuje i výroční zpráva celého koncernu. Tržby v uplynulém roce vzrostly o 4,9 procenta na 3,9 miliardy eur. Tahounem růstu byly právě neněmecké trhy, které rostly o devět procent.

V Česku se Hornbach podle Paděry s nedostatkem zaměstnanců příliš nepotýká. "Fluktuace je určitě vyšší než před pěti lety, ale neřekl bych, že by to mělo dopad na naše služby." Ani v případě e-shopu, který firma před dvěma lety zprovoznila, nemá problém s nedostatkem řidičů. Zákazníci stále nakupují převážně v kamenných obchodech.

Většina sortimentu hobbymarketu je sezonního charakteru. Stavebniny a zahradnické potřeby se prodávají v průběhu jara a léta. Práce v interiéru zase začínají většinou až v chladnějších měsících.