Bývalý majitel největší sítě autobazarů v Česku Anthony Denny se ve své rodné Austrálii stal developerem. V oblasti Central Coast, zhruba 100 kilometrů severně od Sydney, už postavil a prodal bytový komplex s 300 jednotkami a chystá další projekt s pěti sty 500 byty. Denny si pro svůj developerský byznys vybral region, kam pravidelně jezdil na dovolenou během pražských zimních měsíců, napsal tento týden australský ekonomický deník Australian Financial Review.

V roce 2014 získal Denny více než šest miliard korun za 95 procent akcií sítě autobazarů AAA Auto, kterou v Česku budoval od 90. let. Podle deníku AFR se Dennymu daří i v jeho novém byznysu. Byty, které má nyní v nabídce, prodává za zhruba devět tisíc australských dolarů (150 tisíc korun) za metr čtvereční, což je o 36 procent více, než kolik stály jeho první byty ve stejné oblasti před dvěma lety.

Denny pro své developerské projekty využívá tři zdroje financování, napsal AFR. Kromě peněz, které již získal za většinový podíl v AAA Auto, chce australský podnikatel použít výnos z prodeje své vily v pražské Troji. Objekt s obytnou plochou tisíc metrů čtverečních nabízí realitní kancelář Sotheby’s za více než 300 milionů korun.

Z pohledu českých investorů a ve světle zvažovaného návratu akcií společnosti AAA Auto na burzu pod jejím současným jménem Aures Holdings je ale nejzajímavější třetí způsob, odkud Denny developer čerpá kapitál.

Australský deník tento zdroj popsal jako "pokračující prodej zbývajících akcií" v hodnotě více než 100 milionů australských dolarů (zhruba 1,7 miliardy korun), které Denny stále drží v síti autobazarů, jež v Česku vybudoval. Tato informace potvrzuje dohady o tom, že Denny, který je členem dozorčí rady Auresu, se z bývalých "Áček" nikdy zcela nestáhl a zůstal jejich spolumajitelem.

Podrobné a úplné informace o akcionářské struktuře Auresu jsou důležité, protože současný hlavní majitel firmy, kterým je polský investiční fond Abris Capital Partners, zvažuje prodej části akcií Auresu na pražské burze. Detailní přehled všech akcionářů českého prodejce ojetých aut dosud nebyl zveřejněn.

Mezi investory stále panují nelichotivé vzpomínky na to, jak se hlavní podílníci AAA Auto v čele s Dennym zachovali vůči minoritním akcionářům v roce 2013, kdy bylo po pěti letech ukončeno obchodování s akciemi firmy na burzách v Praze a Budapešti. Když většinoví akcionáři včetně Dennyho tehdy rozhodli, že akcie z trhu stáhnou, nabídli minoritním spolumajitelům 23 korun za akcii. Protože někteří z těchto menších investorů drželi akcie od doby, kdy firma na burzu vstoupila za cenu 55 korun za akcii, s nabídkou nesouhlasili. Požadovali, aby cena zohlednila zlepšující se výsledky firmy a činila aspoň 80 korun za akcii.

Mnozí ale boj vzdali a akcie nevýhodně prodali. Zadostiučinění se dočkali ti menšinoví akcionáři, kteří ve firmě zůstali. V roce 2015 byl na základě soudního rozhodnutí tehdejší většinový vlastník AAA Auto Davena International povinen zbývajícím minoritním akcionářům vyplatit 93 korun za akcii.

K úspěchu opětovného vstupu AAA Auto na burzu nestačí pouze změna jména. Musí být naprosto jasné, že případní noví menšinoví akcionáři Auresu budou mít stejné podmínky, jako ve firmě měl a pořád nejspíš má její zakladatel Denny. Musí být také jasné, komu konkrétně patří ty akcie, které Abris hodlá na burze prodat. Třeba jde o podíly, jež polský fond v Auresu spravuje právě pro Dennyho. V tom případě by vstup Auresu na burzu mohl být
finálním odchodem Dennyho z "Áček".

Tento text je součástí pravidelného newsletteru Peníze podle Leoše Rouska, k jehož bezplatnému e-mailovému odběru se můžete přihlásit níže nebo zde.