U Trumpa je těžké odhadnout, co udělá. Vidíme, že nedomýšlí následky. I proto se bojím, že teď začne mluvit o clech na dovoz evropských aut do USA, což by znamenalo opravdu těžkou obchodní válku, domnívá se Ivan Hodač, prezident Aspen Institute Central Europe a expert na obchod a automobilový průmysl.

Co můžeme čekat od americké vlády po zavedení cel na ocel a hliník, hlavně směrem k evropskému automobilovému průmyslu, o němž se hovoří jako o dalším na ráně?

První věc bude, že Evropská unie, Kanada i Mexiko budou protestovat u Světové obchodní organizace (WTO). Bohužel, Donald Trump asi neví, co je WTO, ale ministr obchodu Wilbur Ross by to vědět měl. Trumpovi je to samozřejmě úplně jedno. Žaloba u WTO je sice první věc, ale potrvá dlouho. Potom, jak řekli evropští politici jako předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker a francouzský prezident Emmanuel Macron, budou následovat protiakce, protože tohle je jasný protekcionismus.

Pokud jde o automobilový průmysl, dnes jsou cla na dovoz evropských aut do USA 2,5 procenta a Trump je chce zvýšit na 25 procent. Tím by rozpoutal opravdu nepříjemnou obchodní válku. A on je toho schopný. Plní to, co voličům slíbil, že bude chránit ocelářský a automobilový průmysl, a je mu úplně jedno, jestli je to slučitelné s pravidly WTO nebo jestli jsou to spojenci nebo jiné země jako Čína. Trump prostě dělá to, co mu přijde na mysl. A teď se začne mluvit o automobilovém průmyslu.

Na co se mají evropské firmy připravit? A dá se na to vůbec připravit?

Na to se příliš připravit nedá, protože velká část exportu EU jde do Spojených států. Směřovat železo a hliník jinam asi částečně jde, ale pokud jde o auta, tak tam je to mnohem složitější. Pokud USA zvýší cla na auta, tak v Česku budou trpět především dodavatelé, jejichž díly se dávají do aut, která se vyvážejí do USA. Tam se ale kvůli clům zvýší cena, sníží poptávka a Američané budou kupovat radši auta Made in USA. Škodovky ani jiná auta z Česka se do USA nevyvážejí, pokud vím. Na Slovensku je to trochu jinak, Porsche Cayenne se do USA třeba vozí. Nevím, jaké má plány ohledně dovozu do USA Jaguar, který tam staví továrnu.

Automobilový průmysl nemůže jednoduše přesměrovat svůj vývoz na jiné trhy, třeba do Číny?

Nemůže. Například do Číny toho příliš vyvézt nejde, protože má právě vysoká cla, a to 25 procent. V Číně se hlavně vyrábí, i když si už i oni uvědomili, že jejich průmysl si už může dovolit konkurenci zvenčí, a připravují snížení cel. Nesmíme také zapomenout na to, že auta vyráběná na vývoz do USA jsou vyráběná podle amerických norem. Ty měla mimo jiné ambici odstranit transatlantická smlouva o volném obchodu (TTIP). Neuzavřela se sice předtím, než odešel prezident Barack Obama, ale nějaký pokrok tam byl. Teď se ale děje přesný opak. Trump dělá, co slíbil, a je mu úplně jedno, jaký to bude mít dopad jak v USA, tak mimo ně. Proti clům a obchodnímu konfliktu v prohlášení protestuje i americká obchodní komora v Evropské unii. Druhá věc je, že Trump dělá všechno opačně než Obama. Ať už to Obama někam dotáhl nebo ne, Trump to prostě hází ze stolu.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Koho poškodí uvalená cla nejvíce?
  • Co by donutilo Trumpa svá rozhodnutí změnit?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se