Usměvaví lidé v novém autě vypadají v reklamě na rychlý úvěr dobře, nikdo už ale neřeší, že dlužníci často nemohou půjčku splatit, nebo na ně dokonce padne exekuce. Zakázat reklamu na půjčky proto chtějí poslanci KSČM. Pod novelu zákona o regulaci reklamy se podepsali tři z nich.

K návrhu se teď vyjadřují ministerstva a Česká národní banka. "Chceme zastavit příval nabídek na snadné půjčky, ne pořád jen řešit důsledky současného zadlužení," uvedla jedna z autorek návrhu, poslankyně Hana Aulická Jírovcová. Dodala, že komunisté zatím neřešili podporu od ostatních stran. "Plánujeme je oslovit, očekávám ale souhlas napříč politickými stranami," prohlašuje poslankyně.

Domácnosti dluží podle březnových údajů České národní banky 1,55 bilionu korun. Znamená to meziroční nárůst o 110 miliard. Většinu peněz, tři čtvrtiny z celkové částky, si lidé půjčují na pořízení vlastního bydlení.

Druhý signatář návrhu, poslanec Leo Luzar, uvádí, že hledali novou metodu, jak se postavit k situaci na českém trhu s půjčkami. "Chceme řešit nejen situaci lidí, kteří se zadlužují, ale i těch, kdo jim peníze půjčují," řekl.

Zákon by tak podle komunistického návrhu zcela zakazoval reklamu bankovních a nebankovních finančních půjček, které propagují výhodné a snadné získání peněz.

Taková reklama by musela zmizet ze všech médií, nesměla by být ani na letácích nebo plakátech kromě těch, které jsou v prostorách bank nebo úvěrových firem. Za porušení zákazu by následovala pokuta až dva miliony korun.

Česká bankovní asociace namítá, že současný trh s půjčkami je už dostatečně regulovaný. Podle jejího výkonného ředitele Pavla Štěpánka navíc současné právo velmi přísně stanovuje podmínky pro poradenskou a zprostředkovatelskou činnost v oboru poskytování úvěrů. "Zákaz reklamy by byl nadbytečný. Navíc by přestal existovat jeden z nástrojů, které podporují konkurenční prostředí na finančním trhu," řekl. Návrh proto podle něj není dobrým nápadem, protože poškodí i ty, v jejichž prospěch vzniká, tedy spotřebitele.

Novela nenajde podporu ani u Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů, která sdružuje osm významných poskytovatelů půjček. Ti vidí řešení v etických pravidlech a jejich důslednější kontrole. "Účinná cesta vede přes Radu pro reklamu, na to ale není potřeba nový zákon," uvedl konzultant asociace Aleš Janků.

Související