V jedné ze scén připravovaného německo-amerického filmu Aftermath (Následky) přijíždí hollywoodská hvězda Keira Knightleyová v roli manželky britského důstojníka do válkou zničeného Hamburku. Ulice s vybombardovanými domy a pozůstatky předválečných obchodů a kaváren, kterou Knightleyová projíždí, však nestojí v severoněmeckém přístavním městě, ale v ústeckých Předlicích. "Tento romantický příběh se loni v zimě natáčel i v jedné z ústeckých vil," říká Barbora Hyšková z Filmové kanceláře Ústeckého kraje, která pomáhá filmařům s natáčením v regionu. Filmový štáb v kraji strávil jeden natáčecí den a podle Hyškové utratil za ostrahu, catering a dopravu kolem tři čtvrtě milionu korun. "Najali si i dětský komparz," dodává.

Poptávka mezinárodních produkcí po natáčení v Ústeckém kraji podle Hyškové roste. "Zájem je obrovský. Přesné statistiky nemáme, ale ročně se u nás točí desítky projektů, což je pro kraj velmi výhodné," říká. Mezi hlavní důvody rostoucího zájmu filmařů o severní Čechy patří podle ní hlavně malá vzdálenost od Prahy a rozmanitý výběr lokací od přírodních scén po historickou architekturu včetně vybydlených míst, která si zahrála i ve zmiňovaném příběhu z poválečného Německa.

Filmový průmysl v Česku po zvýšení státních pobídek z 500 na 800 milionů korun v roce 2015 znovu nabral obrátky. Zahraniční i čeští filmaři u nás v roce 2016, ze kdy jsou zatím nejnovější údaje, utratili kolem 6,5 miliardy korun a z této konjunktury chtějí těžit i kraje.

Od filmových kanceláří k dotacím

Regiony se o filmové a televizní projekty začaly zajímat už v minulosti. V deseti z nich fungují filmové kanceláře, které zprostředkovávají kontakty mezi filmaři a místními úřady, pomáhají s hledáním vhodných lokalit a místních služeb. První takový "film office" vznikl v roce 2011 jako součást ostravského magistrátu, v současnosti funguje jako součást krajské organizace Moravian-Silesian Tourism. Činnost kanceláří koordinuje Česká filmová komise, která se coby součást Státního fondu kinematografie věnuje propagaci Česka jako filmové destinace. V poslední době se ale některé kraje, zejména ty vzdálenější od Prahy, snaží lákat filmaře pomocí vlastních finančních pobídek.