Pokud se budeme bavit o standardním pojištění majetku, odpovědnosti za škody nebo přerušení provozu, za posledních třicet let se toho na českém trhu s podnikatelským pojištěním moc nezměnilo. Je proto nejvyšší čas ho posunout o několik úrovní výš a nabízet firmám skutečnou pomoc, nikoli jen tradiční uzavření pojistné smlouvy.

V první řadě je potřeba zrevidovat strukturu rizik, která v mnoha případech zůstala neměnná a nyní už nedokáže pokrýt potřeby jednotlivých firem a podnikatelů. Moderní doba s sebou navíc přináší i nové druhy rizik a pojištění, se kterými si budou muset pojišťovny poradit. Předpokládám, že do pár let bude běžné pojistit například kybernetická rizika, v nabídce pojišťoven bude i pojištění robotů nebo autonomních továren, zkrátka všeho, co vyplývá z rostoucí automatizace a Průmyslu 4.0.

Je nutné se zaměřit i na samotný proces sjednání pojištění, který je mnohdy zastaralý a trvá velmi dlouho, než k němu reálně dojde. Snadné on-line uzavření smlouvy do pár minut, bez zbytečného papírování a dlouhých průtahů, to je cesta, kterou se dát.

Podnikatelské pojištění bývá tvrdým oříškem i pro samotné pojišťovací poradce, kteří si s ním nevědí příliš rady vzhledem k tomu, že v této oblasti musí řešit velmi specifické pojistné potřeby − jedná se o složité kalkulace s majetkem v řádech desítek milionů korun. Ne každý si proto na jeho sjednání troufne, ne všem je podnikatelské pojištění dostatečně srozumitelné. A ti, kteří to už dokážou, se pak zaměřují především na pojištění velkých firem a zapomínají na drobné podnikatele a malé firmy, kteří jsou pro ně v tomto ohledu nepříliš zajímaví. Bohužel málokdo je v Česku umí nebo chce pojistit. Výsledkem pak je spousta nepojištěných živnostníků a podnikatelů, kteří se tak vystavují riziku, že případnou vzniklou škodu budou muset pokrýt z vlastních zdrojů. Podle letošní březnové analýzy České asociace pojišťoven má například pojištění odpovědnosti pouze každý devátý živnostník či podnikatel. Statisícům z nich tak hrozí, že způsobené škody budou muset hradit ze svého osobního majetku. A praxe ukazuje, že nejde zrovna o malé částky.

Věříme, že si malí a střední podnikatelé jako například kosmetičky, kadeřnice, restauratéři, zedníci nebo třeba truhláři zaslouží jednoduché pojištění, které bude tak srozumitelné, že si ho dokonce zvládnou sjednat během chvíle sami. Čekají nás lepší časy, v dubnu představíme nový pojistný produkt ušitý přímo na míru malým a středním podnikatelům, kteří jsou často opomíjeni, protože nejsou pro velké pojišťovny zajímaví.