V hellénistickém Efesu kdysi mívali zákon o financování veřejných staveb. Kdo získal zakázku, směl odhadnuté náklady překročit o čtvrtinu. Co šlo nad, hradil ze svého.

Již tehdy ke kouzlům státních zakázek patřila právě "nepředvídatelnost" výdajů. Pokud běžná korupční praxe při jejich získávání přesáhne jisté hranice, rodí se pohoršení, "skandály". Pravděpodobně největším z nich je příběh brazilského stavebního koncernu Odebrecht, ve své branži obra v Latinské Americe.

Jeho práci je vidět od Spojených států po Patagonii, v Africe i na evropském jihu. Na Floridě firma modernizovala letiště a přístav v Miami, ovšem k nelibosti kubánských exulantů, neboť zároveň na castrovské Kubě rozšiřoval Odebrecht v rámci hospodářské pomoci přístav Mariel u Havany.

Světec Lula

Kauza Odebrecht se provalila v rámci vyšetřování tunelování brazilské ropné společnosti Petrobras. Tato státní firma ochotně platila za předražené zakázky a její manažeři se vůbec dopouštěli tristních investičních a strategických omylů.

Skandál kolem Petrobrasu, který vypukl v roce 2014, dostal jméno Automyčka a dodneška má na svém kontě více než sto odsouzených. Mezi nimi je například i někdejší prezident a idol latinských socialistů Lula da Silva, kterému letos v březnu odvolací soud uložil desetiletý trest odnětí svobody.