V současnosti sledujeme průchod společenských a zejména ekonomických systémů digitální transformací a v případě tradičních finančních institucí, zejména bank, i jistou metamorfózou. V probíhajícím digitálním boomu, kdy se čím dál více obchodních interakcí přesouvá do on-line sféry, a navíc se stále více prosazuje fenomén sdílené ekonomiky, vyvstává naléhavěji imperativ redefinice finančních služeb. Jde zejména o anticipaci nového typu tržních interakcí včetně poskytování různých druhů služeb (nejen finančních) založených na využívání počítačových sítí k přímému propojení aktérů mezi sebou. Takto se uskutečňuje a stále se rozšiřuje přenechávání části bytů turistům, půjčování a sdílení aut a v neposlední řadě také používání nové, jednodušší a levnější podoby finančních služeb. Jde o peer-to-peer půjčky nebo pojištění přinášející klientům lepší přístup k finančním službám, jednodušší interakci digitálními kanály a ve svém výsledku i levnější produkty bez zprostředkovatelských nákladů.

Takto mimořádně dynamicky probíhající přeměna prostředí vytváří prostor pro netradiční poskytovatele finančních služeb typu fintech či insurtech a pro tradiční kamenné finanční instituce vyvstává problém, jak se k tomu postavit. V tomto ohledu je pro kamenný bankovní sektor v důsledku nefunkčnosti tradičních nástrojů měnové politiky jistým handicapem současná situace na finančních trzích. To významně deformuje současnou produktovou nabídku bankovních domů, které svým klientům vypovídají vkladové účty, vyhlašují záporné úrokové sazby či jinak dávají najevo, že záliby našich předků střádat do kampeliček jsou jevy minulé a asi nevratné.

Na jedné z letošních konferencí na VŠE se představitel významné české banky v průběhu svého vystoupení dotazoval auditoria, kolik z nich ovládá svou banku mobilem, a radoval se z velkého počtu zdvižených paží. Z vystoupení bylo zřejmé, že nikoliv na prvním místě produktová inovace, ale především hladké provádění platebního styku a datových transakcí budou hlavními devízami budoucího rozvoje jeho banky a zdrojem příštích zisků. Kardinální otázkou však je, zda právě tohle je ta správná cesta k udržení si jisté exkluzivity v poskytování finančních služeb tradičními finančními institucemi. Čínská zkušenost se společností Alibaba Group, která ke svému internetovému obchodu přidala i finanční služby, tomu příliš nenasvědčuje.

Ekonomické prostředí se bude nepochybně v digitálním čase i nadále velmi dynamicky měnit, tradiční poskytovatelé finančních služeb by se měli v rámci udržení konkurenceschopnosti snažit najít si dostatečný prostor nejen pro hladké zabezpečování platebního styku, ale také pro invenci v nabídce produktů, které budou klientům dobře srozumitelné, snadno distribuovatelné, a tedy i levnější a hlavně budou "šity na míru" jejich aktuálním potřebám a samozřejmě i novým technologickým možnostem.