První silnice, která je schopná dobíjet baterie projíždějících osobních i nákladních elektromobilů, byla otevřena ve Švédsku, poblíž Stockholmu. Je to pouze dvoukilometrový úsek, ale švédská správa silnic už připravila mapu budoucího rozšíření. Země chce dosáhnout nezávislosti na fosilních palivech do roku 2030 a tento cíl vyžaduje snížení jejich spotřeby v dopravě o 70 procent, uvedl server listu The Guardian.

Silnice se zapuštěnými elektrickými kolejemi spojuje stockholmské letiště Arlanda s logistickým centrem u města. Energie se přenáší ze dvou kolejí prostřednictvím pohyblivého ramene připevněného ke spodní části vozidla, které se pak automaticky odpojí. Cesta je rozdělena na úseky o délce 50 metrů, vůz se nabíjí jen tehdy, když jede. Při zastavení se proud vypne.

How world's first electrified road charges moving vehicles
How_world_s_first_electrified_road_charges_moving_vehicles.jpg

Systém umí pro každý automobil spočítat spotřebu energie a zaúčtovat ji na vozidlo a uživatele. Takzvané dynamické nabíjení na rozdíl od silničních stožárů znamená, že baterie vozidla mohou být menší, čímž se snižují i výrobní náklady.

Podle Hanse Sälla, šéfa konsorcia eRoadArlanda, jsou náklady na elektrifikaci při ceně jednoho milionu eur (přes 25 milionů Kč) na kilometr 50krát nižší než na stavbu tramvajové linky ve městě. „Koleje jsou zapuštěné a na povrchu napětí není. Je to stejné jako se zásuvkami na zdi," řekl Säll. „Když zaplavíte silnici slanou vodou, pak bude na povrchu napětí pouhého jednoho voltu. Můžete po ní klidně chodit naboso," dodal.